Want wat ook een ander zegt, er is kaas genoeg

zaterdag 29 maart 2008

Kiplekker? (Vegetarisch Ding)


Foto: Hans van Reenen 'Dialoog met een intelligente kip'.

Deze week kregen we een tip over 'Otjes Kookboek'. Omdat de commune bezig is met het lezen van 'Otje' en trek krijgt van al dat lekkers dat voorbijkomt, hebben we het boek aangevraagd, en gisteren bracht die snelle chauffeur van de bibliobus het al aan de dijk.
Het eerste recept uit het boek is 'Lijsterpastei' met daarachter '(stiekem met kip)'. Wat wij volgens het lijstje nodig hadden was een diepvries- of een verse kip. Nu lopen er in de tuin van de buren alleen maar verse kippen, maar geen enkele kip wilde meedoen, ook niet stiekem.
'Kippen nemen stofbaden', zeiden ze. 'En gaan niet kopje onder in een pan met water'. Dat was het dan. Wij kregen zoals altijd een paar eieren mee, eentje was zelfs nog warm.
In het kookboek staat ook een recept voor gevulde eieren en die zijn wat bosmuizen nu aan het maken. Het wordt vast lekker. Alleen kijken de kippen ons sinds vanmiddag met argusogen aan.

10 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Wat een mooi verhaal weer! En met minstens één zin van Grunbergiaans gehalte. Ik vind eigenlijk dat kippen altijd een beetje met argusogen kijken, dus misschien hoef je je het niet persoonlijk aan te trekken. Het feit dat ze je gewoon eieren meegaven moet je toch ook gerustellen op dit punt. Ik heb nog 2 vragen:
1. Wat gaat er in de vulling voor de gevulde eieren?
2. Waar vind ik de 'dialoog met een intelligente kip'? Als ik die term intik op Google kom ik uit bij jouw blog, dus dat helpt niet.
En toch nog een vraag:
3. Moeten muizen ook een belastingformulier invullen? Ik hoop voor jullie van niet.)
Toktoktok, schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
'Eind goed al goed', het heeft ons gelukkig geen windeieren gelegd!
1. Het eigeel wordt geprakt met mayonaise, mosterd, beetje zout en peper. Na het vullen de eieren garneren met peterselie en ketchup.
Helemaal niet moeilijk en lekker met een brandnetelsoepje vooraf.
2. De foto komt van 'Findr'. Toch handig achteraf, er wilde geen kip meer op de foto. Via Google weer naar mijn blog, dat is dan wel grappig! (omleiding..)
3. Wat is dat dan een
'belastingformulier'? We gaan kijken bij het oud papier. Of het maar bij eieren vullen laten?
Eet smakelijk! Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Ik dacht even dat 'dialoog met een intelligente kip' een artikel o.i.d. was en dat had ik misschien wel willen lezen. Maar het is dus de titel van de foto. Ook leuk!
Dank voor het recept. Ik deed met pasen hetzelfde met kerrie i.p.v. mosterd. Volgende keer probeer ik het eens à la Otje.
Een belastingformulier? Ga vooral niet zoeken als je het niet weet. Je mist er niks aan! Het is zoiets als 'papieren' voor Tos, dat zegt genoeg neem ik aan.
Groet van schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Sorry voor de verwarring! Ik had zo'n artikel ook wel interessant gevonden en hoor ook betere bronvermelding te doen.
'Papieren en mapieren', en ook zo mooi:
'Waar mensen zijn, daar is ook papier.'
Toepasselijk jawel!
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
De boekenplank van de commune ziet er erg mooi uit! Je zou niet zeggen dat jullie tot voor kort nog op het oud papier aangewezen waren. Leve de bibliobus!
Ik kreeg het niet voor elkaar om mijn boeken in zo'n mozaïekje te zetten. Zou dat komen omdat ik in de Nederlandse versie gewerkt heb? Ging het bij jou gemakkelijk?
Groet van schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Heel erg bedankt!
Heb je het nog geprobeerd met het mozaïekje? Ik werk ook zo veel mogelijk met de Nederlandse versies van dingen.
'Makkelijk..' wat heet?
Groet weer, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Nee, nog niet geprobeerd met het mozaïekje. Maar evengoed bedankt voor je advies. Inmiddels heb ik wel vrede met 1 boek dat af en toe wisselt. Het stelt toch niks voor wat ik op LibraryThing heb staan (ik bedoel qua aantal, het zijn wel erg mooie boeken, maar een beetje veel van 't zelfde).
Inderdaad, 'makkelijk' is een variabel begrip.
Groet van schrvrdzs
Het woord is : rgggxdqz, wel mooi hè?

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Het ziet er toch goed uit? En iets heel anders toevoegen kan altijd nog. Of heel de boel omgooien als je zin hebt. Hoeveel boeken heb je?
Groet, Anna
Inderdaad, mooi woord! Hier:ypvguo,
omdat ik nog niet ingelogd ben...
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Hoeveel boeken ik heb weet ik niet. Honderden, dat wel, maar hoeveel honderden weet ik niet. Er zijn ook veel afgeschreven boeken bij, dat is net zoiets als oud papier eigenlijk. Ik heb jarenlang bijna geen boeken gekocht omdat ik dacht: als ik een bepaald boek wil (her)lezen ga ik gewoon naar de bibliotheek. Toen ik bij ProBiblio kwam werken, kwam ik er achter dat bibliotheken boeken vaak na een aantal jaren 'afschrijven', wat in feite weggooien betekent, en dat je dat bepaalde boek dus lang niet altijd meer kunt lenen. Sindsdien ben ik weer vaker boeken gaan kopen, wat overigens ook gewoon heel leuk is, als je het geld er voor hebt. Bovendien moeten schrijvers ook eten.
Met groet van schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Zoveel boeken, dat is meer dan een kolenhok vol. Je hebt je eigen bibliotheek!
Groet, Anna