Want wat ook een ander zegt, er is kaas genoeg

woensdag 4 juni 2008

Pluk en de Bibliobus 2.0 (Ding#22)



illustratie: Fiep Westendorp

Dit is Langhors, het paard uit hoofdstuk 4 van Pluk van de Petteflet. Langhors is het langste paard van de wereld en hij zit vast in de modder, alleen zijn hoofd en billen steken nog boven water uit. Gelukkig komt Pluk op tijd en trekt Langhors op het droge met zijn kraanwagen. Dit vonden we weer zo'n grappig verhaal, de j.m. verslikten zich bijna en ook de k&p vonden het leuk, maar dan vooral vanwege de modder.
Op de tekening zie je de Majoor, voorop, en de adjudant bij de staart. In het midden mag niemand zitten, anders zakt Langhors door. Verder hebben we kennis gemaakt met Dollie de duif, Zaza de kakkerlak en Duizeltje, een eekhoorn met hoogtevrees.
Ik weet nu al zeker dat ook dit AMGSboek een succes idtvdb wordt. En dat allemaal dankzij de bibliobus. Iedere dinsdagmiddag staan de j.m. al een uur te vroeg aan de dijk om hun boeken te ruilen, daarna zwaaien ze de bus uit en rollen de dijk weer af en zetten vol trots hun boeken op de plank in het kolenhok.
De chauffeur had gisteren behalve 'Pluk' ook Turkse thee en een bonbon meegekregen. Reuze leesbevorderend en lekker bovendien.
Het is duidelijk; de bibliotheek van de toekomst is voor onze commune de bibliobus. 2.0 of niet, daar merk je niets van als je met een fijn boek, een pot Turkse muntthee en een in stukjes gesneden melk/puur bonbon met z'n allen onder de o.k. zit te lezen.

Met veel dank aan: de chauffeur van de bibliobus en Schrvrdzs, lsbvrdrr, th-&bnbnstrdr.

7 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Fijn dat Pluk in de smaak valt; ik had het ook wel verwacht want het is een van de leukste AMGS-boeken vind ik. En er komen veel dieren in voor, wat het voor de commune denk ik extra leuk maakt. Het is je ook deze keer weer gelukt me te ontroeren: die j.m. die daar aan de dijk de bibliobus staan uit te zwaaien, ik zie het voor me en daar is het brok weer... Daar kan geen uitzwaaiservice tegenop.
Ik ben het helemaal met je eens over de bibliobus, of het nu 2.0 heet of niet, het is precies wat we hebben moeten: een bibliotheek die de mensen & muizen opzoekt, aan hun wensen probeert te voldoen en ook eens iets extra's meebrengt. Dat is nou net wat je de hele tijd leest over de bibliotheek van de toekomst, maar in het heden mag het blijkbaar niet. Snap jij het nog? Ik niet.
Maar voorlopig maar even genieten van Pluk! En ik stuur wel weer een bonbon om klein te snijden.
O ja, toen je schreef dat de k&p vooral in de modder geïnteresseerd waren herinnerde ik me een boek dat ze dan ook wel leuk zullen vinden: 'Valentijn' van Arnold Lobel. Dat gaat over een varkentje en vooral over modder (ik geloof zelfs over 'heerlijke zompige modder'). Vraag het maar in de bus.
Veel (voor)leesplezier toegewenst en hartelijke groet, schrvrdzs

23 Dingen zei

Je hebt gelijk. Bibliotheek 2.0 is OOK ontmoeting en dialoog met thee en een koekje en luisteren naar de klanten.

muizenoor zei

Hoi 23dingen,
Eigenlijk is 2.0 overal, als je er maar voor open staat.

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Ik snap er ook helemaal niets van.
'De toekomst is vandaag,' dat las ik in het o.p. Wat moet je daar dan mee? Gelukkig kwam de bus eergisteren nog.
We genieten inderdaad erg van Pluk.
Vandaag heeft Zaza weer een akelig avontuur overleeft en Pluk heeft zijn torenkamer terug. Zo fijn!
En dan heb je alweer een leestip voor de k&p en een bonbon!
Een van de oudere bosmuizen beweert dat de mlk/pr bnbn een parabool is, zeg ik dat goed zo?
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Ik weet eerlijk gezegd niet goed wat de oudere bosmuis die je citeert bedoelt. Een parabool, hoezo? Voor mij is een parabool iets (maar wat ook weer?) uit de wiskunde. Kan de o.bm. het toelichten? (Dus ik weet ook niet of je het zo goed zegt.)
Groet van schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Ik ook niet! Even vragen.
'Dat iets zoet is en ook bitter,' zegt de o.bm.
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Of het een parabool is weet ik niet, maar het klinkt in elk geval wel heel mooi. Zoet en bitter tegelijk, zoiets als het leven zelf misschien? Of op zijn minst de bibliobus...
Groet van schrvrdzs