Want wat ook een ander zegt, er is kaas genoeg

zondag 8 juni 2008

Een cursus 'omdat het moest' (Ding#23)


illustratie: Leendert Jan Vis

Met frisse tegenzin begon ik eind januari aan deze cursus en kijk nu eens; Ding 23! Niet alleen ik, maar de hele bosmuizencommune heeft veel geleerd. Sinds '23dingen' weten alle muizen idtvdb hoe je de snoertjes aansluit op de laptop. We knippen en plakken en loaden up en down, we hebben accounts en widgets! Meebo, meer muziek idtvdb, een muizenplank, en delicious recepten. Het wiki-kampeeravontuur en de ontdekking van de Olifantsspitsmuis.
Ik vergeet vast wel wat. 'De fiets!,' roept een j.m. 'en Hyves!' roept een andere. Dat laatste vond ik nog het minst leuke ding, de j.m. vinden het megatof. Flickr beviel ook niet, maar met behulp van Findr kwamen we aan mooie foto's voor ons blog.
Tja, het bloggen! Slaaptekort vanwege 'postings' en reakties. Kaastosti's. Een verwaarloosd holletje. ...

Maar nu het allerbeste; dankzij Schrijverdezes, blogvriendin en collectiemaker bij Probiblio, is de commune niet meer afhankelijk van het OP. We kregen een eigen pasje bij de bibliobus en lezen sindsdien literatuur van topniveau zoals 'Otje', 'De Reuzenkrokodil' en 'Het grote boek van de liefde'.
De wereld werd ineens zoveel groter dan dtvdb, we werden 'Generatie L'. En de postbode stopte bij onze tuin. Er werd kaas bezorgd aan de dijk. De zelfgebreide rode-trui-met-kabel (niet vrtl, wel een hoogtepunt ) en de Kikker CD, ons eerste eigen 'Muizenboek', de ene verrassing na de andere!

Met veel plezier volgde (en volg) ik verschillende blogs, het zal niemand verbazen dat mijn favoriete blog dat van Schrijverdezes was en is. Ook van Schrijverdezes kwamen de meest filosofische, humoristische en fraaie reakties, bloggen werd een feestje, net zoals de samenwerking bij het 'document' en de 'picknick-wiki', met Treelertrash.

Wat nu? Vanavond, onder de ok, heeft de commune gestemd over 'deleten'. Er is unaniem besloten dat niet te doen. Maar wat we wel gaan doen met het blog weten we ook niet. Voorlopig even niets. Ik blijf de j.m. natuurlijk voorlezen, 'Pluk' is nog lang niet uit, en dan staan er nog meer boeken op de plank te popelen om gelezen te worden. En zolang de bibliobus komt, gaan wij boeken ruilen, iedere week.

Groet, Anna en de commune idtvdb.

Ook wij vinden dat de bibliobus moet blijven!

5 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Je 'posting' is alwéér mooi en droevig tegelijk. Het is het einde van een onvergetelijke tijd. Een mooie herinnering, maar voorbij, voorbij, o en voorgoed voorbij, zoals de dichter J.C.Bloem het formuleerde.
Anna, ik weet niet of ik het zonder jou & de commune had volgehouden de 23dingen te blijven doen. Misschien wel, want inderdaad, 'het moest', maar ik weet wél en héél zeker dat ik het dan veel minder leuk had gevonden, misschien zelfs helemaal niet leuk. Het leren van de Dingen heeft me vaak treurig en boos gemaakt om allerlei redenen, maar het lezen (en bekijken!) van jouw blog en jouw reacties was altijd, om je eigen woorden te gebruiken, 'een feestje', nee ik moet zeggen: een groot feest!
Het heeft me ook erg veel plezier gedaan dat ik jou & de commune idtvdb op de literatuur en op de bibliobus heb kunnen wijzen en dat dat zo prachtig is uitgepakt: van generatie OP naar generatie L in enkele weken. Waarbij ik ook hier nog een keer wil zeggen dat het zonder jouw enthousiasme en het dagelijks voorlezen zo snel niet zou zijn gegaan en de j.m. misschien toch vooral de generatie H (van Hyves), die ze door de cursus óók (en waarom ook niet?) zijn geworden, waren gebleven.
Het droevige van dit einde is natuurlijk dat wij blogvriendinnen zijn, dus wat zijn wij zonder blog? Alleen al daarom hoop ik dat je een mogelijkheid ziet je blog op de een of andere manier te laten doorgaan; maar naast dat egoïstische motief denk ik dat het voor jullie als commune ook belangrijk kan zijn het contact met de wereld buiten dtvdb te laten bestaan, al was het alleen maar om die wereld te laten zien hoe belangrijk een bibliobus is en wat lezen voor mensen & muizen & k&p kan doen & betekenen.
En ik weet ook dat veel mensen jouw blog met heel veel plezier hebben gevolgd, dus die zullen vast ook hopen dat je (op een keer) verdergaat.
Je blog heeft heel wat zinnen opgeleverd waar ik van genoten heb, maar de allermooiste, die ik hoplijk nooit zal vergeten, vind ik toch nog steeds die uit de 'Dikke Truiendag-posting': 'En toen kon het beginnen, we wisten alleen niet wat.'
Hier laat ik het bij; het brok zit er weer.
Blijf lezen!!!
HVLHVGHVG voor jou en alle andere leden van de commune, schrvrdzs
p.s.Ik blijf natuurlijk kaas sturen.

23 Dingen zei

Dag Anna,
Proficiat met het overschrijden van de finishlijn en ik ben blij om te lezen dat je aangeeft veel geleerd te hebben.
Ik vind het leuk om te zien dat het bloggen jou (net als schrijverdezes) zo in de greep heeft gehouden en dat je het ben gaan gebruiken als een soort dagboek en plaats van ontmoeting. Jou manier van schrijven heeft daar natuurlijk alles mee te maken.

Ondanks dat ik op een bepaald moment helemaal niets meer begrip van de afkortingen en begrippen voor intimi, heb ik de berichten die over de Dingen gingen, met plezier gelezen.

Zo - even ademhalen en dan weer bloggen dan maar?

muizenoor zei

Hoi 23 dingen,
En jij bedankt voor het geven van de cursus, het was een mystieke ervaring.
Dat leuk dat je de afkortingen noemt!

Ja, even pauze, maar dan?

Dag! Anna en de commune idtvdb.

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Deze laatste 'posting' was de moeilijkste om te maken. Afscheid nemen is geen makkelijk 'ding'. Ik las gisteren onze 'oude' reakties, ook met een brok in m'n keel. Het is fijn en 2.0 dat wij dezelfde emoties deelden, vrolijkheid en frustraties en alles ertussenin, én dat we blogvriendinnen zijn.
Zonder jouw inbreng en inspiratie was dit maar een saai blog geweest, ben ik bang, en las de commune nog steeds Homerus, nu is er zoveel meer, we blijven zeker lezen en houden je op de hoogte!
Nogmaals bedankt voor alles!
Ook HVG,G&L, Anna en de commune

PS. Dat van de kaas is natuurlijk helemaal fantastisch nieuws!

Unknown zei

Hoi Anna,

Gefeliciteerd met het behalen van het eindpunt! Fijn om te lezen dat het jou en de commune zoveel plezier heeft gegeven. Ik hoop dat je in de toekomst blijft bloggen want het is een feest om de verhalen te lezen!

Groetjes, Jacinta