Want wat ook een ander zegt, er is kaas genoeg

dinsdag 24 juni 2008

Tuinfeestje


illustratie: Eric Carle

De chauffeur van de bibliobus kwam als geroepen vandaag. Wat we ook probeerden, we kregen de kurk niet heel uit de fles Moscato d'Asti.
De chauffeur heeft ons diploma bewonderd en met een 'plop' de kurk uit de fles getrokken. En hij had speciaal 'De knappe kniptor' van Eric Carle voor ons meegebracht. Nadat de bus vertrokken was is de hele commune onder de oude kers gaan zitten met een glaasje wijn, een stukje brnbrndntlks en het boek over de kniptor. Een kniptor, zo lazen we, is knap omdat hij een kunstje kent. Als hij per ongeluk op z'n rug ligt, maakt hij een salto en komt dan netjes op zijn pootjes terecht. De j.k. in het verhaal moet het nog leren, maar uiteindelijk lukt het hem.
Wat een fijn verhaal weer, maar wat is dat rare geluid achterin het boek? Sommige bosmuizen schrokken en verslikten zich bijna in hun moscato. En de knappe kniptor lijkt in de verste verte niet op onze stomme muntkevers. Misschien moeten we zelf maar een verhaaltje verzinnen.
Het is nu bijna donker idtvdb. De j.m. oefenen hun salto's en een paar oudere bosmuizen liggen languit in het gras te snurken. Tijd voor een kampvuurtje en een lekkere bonbon.

De commune bedankt: Aagje M. voor de Moscato d'Asti, de chauffeur voor het ontkurken van laatstgenoemde fles en Schrvrdzs ks n bnbnstrdr ls ltd.

15 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Wat een leuk feestje leek me dat! En het boek ziet er ook leuk uit. Denk je dat de kevers hebben meegeluisterd? Zijn ze er eigenlijk nog? Als het boek jullie beviel moet je aan de chauffeur ook maar eens om 'Rupsje nooitgenoeg' van dezelfde schrijver vragen. Dat is erg beroemd. Het staat zelfs in Wikipedia zag ik net: klik hier.
Groet van schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
De kevers zijn er nog, maar ik denk niet dat ze van literatuur houden. Wel van munt, die is nu op. Ik heb geklikt, en bedankt, maar die rups eet ook maar door, is dat nou wel zo'n goed idee?
Groet, Anna

Aagje M zei

Ha die Anna,

Ik ben blij dat de fles heel is aangekomen en dat het jullie goed gesmaakt heeft. Als je weer een keer iets te vieren hebt (het mooie weer bvdld) dan geef ik wel weer eens een flesje mee naar de dijk. Niet te vaak natuurlijk, want anders is het bijzondere er snel af.

Groet,
AagjeM

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Het is uiteraard een literaire rups. Ik zou hem inderdaad niet aanraden als medewoner idtvdb! Maar omdat jullie Carle gelezen hebben moest ik aan hem denken en ik denk dat het wel leuk is als je zo'n 'klassieker' van de literatuur leert kennen. Nu het in Wikipedia blijkt te staan, zou het me niet verbazen als het Rupsje ook een Hyves-pagina had. Dat kunnen de j.m. natuurlijk makkelijk even opzoeken als ze willen.
Wat betreft 'klassiekers', daar horen 'Pluk' en 'Otje' ook bij. Zelf zou ik 'De reuzenkrokodil' er ook graag bij rekenen, maar ik weet niet of dat algemeen aanvaard wordt.
VGVG, schrvrdzs
Wat te denken van 'hjomstoi', niet gek hè?

muizenoor zei

Hoi Aagje,
Wat een fijn aanbod, en mooi weer is het al idtvdb. Ik laat het je zeker weten!
Groet, Anna

Aagje M zei

He Anna,

Prima, ik zal vast een voorraadje aanleggen. Komt altijd van pas. Binnenkort hebben wij ioet iets te vieren. Bovendien hoef ik dan ook niet iedere keer naar de winkel.
Voor nu welterusten en tot blogs of hoe je het ook noemen moet.(zaquv)
Groet,
AagjeM

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Een klassieke literaire rups is natuurlijk welkom idtvdb. Hier is 'De reuzenkrokodil' nu al een klassieker. Ik zal dat de j.m. vragen, van Hyves. Is dat niet ongelooflijk, dat er van een boek iedere minuut een exemplaar wordt verkocht, wat een succes!
VLVG, Anna
p.s. Wat een heerlijke bnbns weer,
vooral die pure met amandel/sinasappelvulling.

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Stond dat op Wikipedia, van die minuut? Ik heb dat stuk maar vluchtig bekeken. Ik vind het ook ongelooflijk, elke minuut een exemplaar. De chauffeur van de bibliobus zal het boek vast wel voor je kunnen meebrengen; anders vraag ik het aan de collega's van afdeling J&J. Die hebben ook een Rupsje Nooitgenoeg van stof, dat is veel groter dan een echte rups en de j.m zouden er overheen kunnen rollen. Ik weet niet of de bibliobus ook zulke rupsjes heeft.
Fijn dat jullie 'De reuzenkrokodil' een klassieker vinden. Ik was nog steeds een beetje bang dat het eigenlijk te griezelig was. Met'Pluk' schiet je inmiddels al op zeker? Heb je al een nieuw boek in gedachten?
Van de Sint Jans-uien heb ik nog steeds veel plezier. Ik knip ze er voorzichtig af, zodat de vlecht heel blijft.
VGVG voor jou & de hele commune, schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Ja, Rupsje is vertaald in meer dan vijftig talen en in 2007 werd er elke 57 seconden een Rups verkocht.
Een grote rups van stof waar je overheen kunt rollen, dat is grappig en leuk voor de j.m. In de bibliobus hebben we nog nooit een grote rups gezien.
Uit 'Pluk' lees ik de j.m. elke ochtend voor het slapen gaan voor, we zijn al over de helft.
Fijn om te horen dat je de uitjes lekker vindt, de uitjes die nog geoogst moesten worden hebben bloemetjes en zijn alleen nog geschikt voor de hommels idtvdb.
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Dat doet me er weer aan denken dat ik van plan was een van de uitjes in een bloempot te stoppen om te zien of ik er volgend jaar bloemen van zou hebben. Wat voor kleur hebben de bloemen?
Niet te geloven van die verkoop van 'Rupsje!'
Jammer dat de stoffen rups niet in de bibliobus is.
Fijn dat je nog een stuk 'Pluk' te gaan hebt, want het is altijd jammer als je een mooi boek uit hebt.
Groet van schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
De uitjes bloeien wit, heel leuk om te zien. De j.m. wilde nog een foto maken maar het mooie is er inmiddels af. Ik weet niet of jouw uitjes nog opnieuw de grond in kunnen, hadden de j.m. de worteltjes er niet afgesneden?
Groet, Anna

p.s. We zijn nu bij de 'Torteltuin', erg spannend!

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Er zitten inderdaad geen worteltjes meer aan. Lukt het dan niet? Of zal ik het maar gewoon proberen? Die bloemen lijken me mooi. Ik heb ook allium triquetrum in een pot, dat is ook heel mooi. Of is dat geen familie? Af en toe zoeken mensen naar Sint Jans-ui op Google, zie ik bij mijn tellertje.
Groet van schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Zal ik je een paar uitjes met de wortels er nog aan sturen? Die kunnen dan begin augustus in de grond. Jouw uitjes zien er ook mooi uit, ik heb ze gegoogeld.
De prei (allium porrum) staat hier nu ook volop in bloei.
En ja, allemaal 'Look' familie van elkaar.
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Dat is een mooi aanbod! Als je nog een paar uitjes hebt wil ik ze graag hebben. Ik heb er nu eentje waar nog kleine stukjes wortel aanzaten op een glaasje met een laagje water erin gezet, net zoals vroeger de hyacinten-bollen. Wie weet werkt dat ook.
Bloeiende pei heb ik nog nooit gezien. Zijn dat grote bollen?
Ben je vandaag nog in de bibliobus geweest? Of lezen jullie eerst 'Pluk' uit?
Groet van schrvrdzs
p.s. Het woord is 'iccct'.

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Wat leuk dat je het zo probeert, voor de zekerheid heb ik de chauffeur toch een paar uitjes met worteltjes meegegeven.
De preibollen zijn ongeveer 10 cm in doorsnede en hoger dan een meter.
En natuurlijk waren we vandaag in de bus, de chauffeur had 'Rupsje Nooitgenoeg'!
Groet en wltrstn, Anna