Want wat ook een ander zegt, er is kaas genoeg

dinsdag 1 juli 2008

Metamordinges


illustratie: Eric Carle

Wat was het heet vandaag in de bibliobus! De chauffeur had 'Rupsje Nooitgenoeg' voor ons en 'Pluk' is weer verlengd.
'Gaan jullie maar lekker lezen onder de o.k.,' zei de chauffeur.
Even later zat de hele commune in de schaduw met een pot thee en wat crackertjes met fngrkks. Maar voor de k&p was het te warm, ze bleven liever in de vijver.
'Rupsje Nooitgenoeg' is een leerzaam boek. Eerst is Rupsje een ei, en dan een kleine rups. Hij eet de hele dag door, van maandag tot en met vrijdag, appels, peren, pruimen, aardbeien en sinaasappels, de gaten vallen zelfs in het boek! 'Wel gezond, al dat fruit,' zeggen de meisjes j.m..
Op zaterdag gaan de remmen los, Rupsje eet chocoladetaart, ijs, een zure bom, kaas, worst, een lolly, vruchtencake, nog meer worst, taart en ten slotte een stuk meloen.
'Rupsje heeft een 'p.a.s.' dag,' zeggen de jongens j.m..
Daarna heeft Rupsje, die zo dik is geworden dat hij een dikke rups is, pijn in z'n buik. Hij kruipt weg in een eigengemaakt huisje, dat heet een kokon, en na twee weken kruipt hij er weer uit.
Als vlinder! 'Wat prachtig,' zuchten de meisjes j.m.. 'Mogen wij zaterdag ook zoveel eten?,' vragen de jongens j.m..
De j.m. hebben het boek alweer teruggebracht, want de bus stond er nog. En ze hebben van de chauffeur een krentenbol gekregen.

22 opmerkingen:

Aagje M zei

Ha die Anna,

Dat Rupsenboek was zeker een tussendoortje voor de j.m. Als ze het nu al weer uithebben. Dat is snel hoor. Pluk vond ik vroeger ook zo leuk om (voor) te lezen. De versjes van mevr. Schmidt vond ik ook zo enig. Vooral dat van de spin Sebastiaan. Maar ja, daar heb ik zo mijn redenen voor.
Ik heb nu trouwens een echt woord als verificatie; hevig (ech waar!)
Groeten vanuit oet.

AagjeM

muizenoor zei

Hoi Aagje,
Maar wel een leuk tussendoortje, 'Pluk' is bijna uit.
Ben je bang van spinnen?
Goed bewaren dat woord, ze zijn zeldzaam!
Groeten vdtvdb, Anna

Aagje M zei

Hoi Anna,

Nee hoor ik ben niet (zo heel erg) bang voor spinnen. Maar ik heb een kind dat net zo heet als die spin. Dat woord zal ik zeker goed onthouden, dit volgende lijkt weer nergens op: zdgnsqhk (er zit wel een q in dat vind ik dan wel leuk)

muizenoor zei

Hoi Aagje,
'Sebastiaan' vind ik een mooie naam, en wat leuk voor de Spin Sebastiaan!
De 'Q' is heel leuk, en de 'X' is ook grappig, die komt vaak voor.
Groeten van Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Kijk, dat is nou de bibliobus: als ze je daar een boek uitlenen waar je honger van krijgt, dan liggen de krentenbollen al klaar! Kun je het nog klantvriendelijker bedenken?
Reuze bedankt voor de prachtige foto van de bloeiende prei. Wil je dit even aan de j.m. doorgeven? En wat leuk om ook een stukje te zien van dtvdb, hij lijkt me heel groot & mooi. Is dat huis achterin het huis van de buurman? En zie ik links de schuur, of is dat het kolenhok?
Leuk dat jullie RN hebben gelezen en wat hadden jullie het snel uit! Als het om boeken gaat zijn jullie eigenlijk ook een soort RN's (of moet ik R's N schrijven?). Ik zat te piekeren wat fngrkks zou kunnen zijn en dacht na een tijdje: misschien fenegriekkaas, al weet ik niet wat fenegriek precies is. Ik ging het maar even googlen en inderdaad, fenegriekkaas bestaat. Ziet er heel gezond uit! Hoe smaakt het? En waar heb je het gekocht? (Misschien besteld op de Noordermarkt in A'dam?)
Ik heb nog een vraag voor de j.m.: mijn man wil graag weten wat voor specificaties jullie fototoestel heeft. Ik heb hem nl. verteld dat jullie ook heel kleine dingen heel mooi kunnen fotgraferen en nu is hij nieuwsgierig. (Ik hoop dat de vraag duideljk is.)
VGVG, schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
De j.m. vinden het fijn dat je de prei mooi vindt. De foto is vanuit dtvdb genomen, de schuur links en de kas rechts staan dus idtvdb(niet in onze tvdb).
Fngrkks is lekker, een beetje zoet, de kaas lag in de koelkast van de buurman, er zit een stickertje van AH op. Misschien heeft jouw AH ook wel fngrkks, of anders je buurman.
RN is een reuze leuk boek, alleen niet zo dik als RN zelf, en wij zitten natuurlijk al in een hogere AVI.
De j.m. hebben de krentenbol al op, ze willen nu een ksvlndr.
Groet, Anna

muizenoor zei

Ha Schrijver,

Het fototoestel is een Canon Powershot A80. De specificaties staan hier, de j.m. hebben even gegoogeld. Bedoelde je man dit?
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Ja elke tvdb heeft natuurlijk weer zijn tvdb en als je dan de hele wereld rond bent ben je weer in je eigen tvdb. Bijna een soort Droste-effect. Het duizelt me!
Dat had ik nou nooit gedacht, dat fenegriekkaas gewoon bij AH te koop zou zijn. Ik zal eens kijken, maar de AH waar ik altijd kom is niet zo groot, dus die heeft het misschien wel niet.
Dat van die specificaties lijkt me precies wat de bedoeling was, dus dat geef ik even door. Hartelijk dank!
Groet van schrvrdzs
p.s. Kaasvlinders heeft AH hier in elk geval wél, dus daar zal ik een doosje van sturen. En meteen ook maar wat kaaswafeltjes, die zijn ook lekker.

Aagje M zei

He Anna,

Al die lekkere dingen die schrvdrzs meegeeft met de chauffeur vragen volgens mij weer om een lekker flesje. Is rosé ook goed? Daar vind ik het wel weer voor
Groet,
AagjeM
p.s. van die ronde kaasballetjes van AH zijn ook zo lekker vind ik

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Het duizelt ons ook hoor, wij kennen Droste alleen van de chocolademelk.
Dat zou jammer zijn, van die AH. Is er geen grote winkel verderop?
Of gaan ze niet zorgen dat de kaas in de winkel komt als je zegt dat je veel trek hebt? Vast wel.
Kaaswafeltjes en vlinders, dat klinkt zó lekker, jij ook erg bedankt!
Groet, Anna

muizenoor zei

Hoi Aagje,
Een flesje rosé erbij, dat klinkt goed, en een paar kaasballetjes om te proberen, dat wordt een feestje!
Jij ook bedankt,
Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Zouden de meisjes j.m. geen zin geen hebben om een origami-vlinder te vouwen? Op YouTube staan er heel wat filmpjes over.
Groet van schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Ik roep de meisjes j.m. bij elkaar en dan gaan we origami-vlinders kijken in het kolenhok.
Leuk idee!
Groet, Anna

Aagje M zei

Hallo Anna,

Waarom alleen de meisjes j.m. Zijn er geen jongetjes j.m. die van knutselen houden? Of zijn dat meer de sportievelingen in de commune?

Groet
AagjeM

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Gisteren zijn de pootuitjes aangekomen. Heel erg bedankt! Ik was zelf niet op mijn werk, maar een aardige collega heeft ze thuisbezorgd. Kan ik ze nu in augustus gewoon in de grond stoppen? Hoever moeten ze er dan ongeveer onder, net zoiets als bolletjes? Het experiment met de ui boven een glaasje water lijkt ook te werken: de worteltjes beginnen te groeien. Ik had er eerlijk gezegd nooit bij stilgestaan dat er aan uien wortels zaten, aangezien AH die er zo netjes afhaalt dat je er niks meer van ziet.
Ook hartelijk dank voor de twee interessante artikelen uit het OP.
Het is gewoon te gek daar in die Birkenstockwinkel. Wat zou het prachtig zijn als we met de bibliotheek ook zoiets konden meemaken, dat de mensen elkaar verdringen om naar binnen te mogen. Ik geloof echt dat we die Birkenstockers eens om advies moet vragen. Maar dat zullen momneteel wel meer organisaties & bedrijven denken.
Het andere artikel heb ik ook met belangstelling gelezen, maar hoewel ik het leuk zou vinden als meer lezers mijn blog zouden vinden, zijn dit toch aanwijzingen die ik vrees ik niet zal opvolgen... Een eenvoudige schrijver heeft soms toch nog enkele principes.
Nogmaals mijn hartelijke dank, ook voor de andere leden van de commune en een stukje brnbslkks is al onderweg.
VGVG, schrvrdzs

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Vanmiddag was ik bij Marjolein Natuurlijk, om brood te kopen en daar lagen wat stukjes kaas op de toonbank, waaronder een stukje fngrkks! Dus dat heb ik meteen gekocht. Ik vind dat het een beetje naar anijs smaakt, vind jij dat ook? Ik had op de markt net aardbeien gekocht en het leek me dat die er wel bij pasten, dus dat werd een blgsch (geen Blgsch) btrhm met fngrkks en rdbn: lkkr!
Bedankt voor de tip en hartelijke groet, schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Fijn dat de uitjes aangekomen zijn. Plant ze op 8 aug.(eerste kwartier). Als de bolletjes half in de grond zitten is het goed, en drie uitjes bijelkaar is voldoende.
Wat leuk dat je experiment werkt, een uitje geeft niet snel op!
Ik las pas dat de Birkenstocks zo populair zijn omdat een paar mooie modemeisjes ze dragen. Dus als je iets wilt hypen moet je zorgen dat knappe meisjes het doen en dat het vervolgens in de bladen komt.
Jammer van dat andere stukje, dan maar een stukje brnbslkks.
VLVG, Anna

muizenoor zei

Daar ben ik weer, ik kreeg trek van je blgsch reaktie. Die winkel lijkt ons reuze tof! De fngrkks van AH smaakt nootachtig, niet naar anijs, maar de ks van Mrjln is blgsch en dat smaak anders ntrlk.
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Begrijp ik het goed dat dtvdb een blgsch-dnmsch tuin is? Ik bedoel vanwege die maanstand? Of is dat gewoon een oude wijsheid? Ik doe een paar uitjes in een pot en een paar in de grond denk ik, om eens te kijken hoe het uitpakt. Ik zal proberen er aan te denken om het op 8-8 te doen!
Hoe krijgen we knappe meisjes aan het lezen is nu de vraag. Of hoe ontdekken we ze als ze er al zijn. Zou Birkenstock ze de slippers gratis gegeven hebben?
Groet van schrvtdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Dtvdb is niet per se blgsch-dnmsch, maar de commune maakt graag gebruik van de wijsheden van oude bosmuizen. Rond 8-8 is goed, ik stuur een berichtje als bij ons de uitjes de grond in gaan.
Dat zou best kunnen, van die Birkenstocks. Gratis boeken voor mooie meisjes, lezen is niet eens nodig, pas alleen op dat ze het boek niet ondersteboven houden. De strandbibliotheek lijkt mij een uitgelezen locatie. Goed plan!
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Ja, dat is fijn, als je me even waarschuwt als de uitjes de grond in moeten. Heel handig!
Op het strand zijn alle boeken gratis, maar mooie meisjes (minder mooie trouwens ook) lenen tot hun 18e altijd al gratis, dus nu alleen nog fotograferen. En meteen ook maar een paar mooie jongens. Misschien een pijltje op het boek met 'deze kant boven'?
Groet van schrvrdzs

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Ik ben even met vakantie.
VGVG voor jou en de hele commune en tot over twee weken!
Groet van schrvrdzs