Want wat ook een ander zegt, er is kaas genoeg

zaterdag 24 mei 2008

Zweeds Ruitjesbed 2.0

Als tussendoortje heeft de commune vanochtend 'Mejuffrouw Muis en haar heerlijke huis' van Elle van Lieshout gelezen. Het gaat over een vrouwtjesmuis die van luxe dingetjes houdt, zoals modieuse jurkjes, tasjes en een raar hondje. Ook haar rijtjeshuis staat vol met dure spulletjes en prulletjes en ondanks dat alles is mejuffrouw Muis pas gelukkig als ze een platte TV heeft.
De j.m. keken hun ogen uit en ik zei dat mejuffrouw Muis waarschijnlijk een beetje een verwende huismuis was.
'Uit Zweden' zeiden de j.m. 'want ze heeft een ruitjesbed.'
Wat blijkt, de j.m. kennen zo'n bed uit een folder uit het o.p.
'Mogen wij ook een ruitjesbed?' vroegen ze. 'Zweden is erg ver weg,' zei ik.
De j.m. waren eerst wat teleurgesteld en ik begon al spijt te krijgen van dit boekje. Ze zijn de tuin in gegaan en daarna kwamen er timmergeluiden uit de schuur van de buurman en kijk eens:


De j.m. hebben zelf een ruitjesbed gemaakt! Oei, het ruitje lijkt verdacht veel op een theedoek van de waslijn van de buurvrouw!

En toen de j.m. uitgetimmerd waren kon ik ze verrassen met een stukje brnbrndntlks, bezorgd in vetvrijpapier door TNT. Superlekker!

P.S. De j.m. geven gratis informatie over hun continentale loungebed met Zweedse ruitjes.

23 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Anna!!!!
j.m.!!!!
Prachtig is een veel te zwak woord, maar wat moet ik dan zeggen? Wat een mooi stukje, wat een mooi bed, wat vreselijk knap van de j.m. Wat is het bed mooi versierd met bloemen (bellis perennis?). Dat de j.m. op de foto een beetje trots kijkt is helemaal terecht. Dat is nog eens een andere mentaliteit dan die van een verwende juffrouw. En dan zie ik ook nog het boekje van 'zelf een bundel maken' staan! Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen?! Ik vond het zelf veel te moeilijk.
Ales bij elkaar opnieuw een bewijs van wat literatuur met een muis kan doen! Niet met elke muis misschien, maar met een nieuwsgierige, enthousiaste, in een fijne tuin opgroeiende muis zoals de j.m. idtvdb in elk geval wel.
Wat zou je het zo'n verwende juffersmuis toch gunnen dat ze óók echt plezier leerde kennen: een zelfgemaakt bed i.p.v. zo'n duur geval van paardenhaar, een met liefde gebreide trui i.p.v. de laatste modesnufjes, een boek i.p.v. een platte tv! Is er geen mogelijkheid haar via het web te bereiken en iets voor haar te doen?
Ik ben erg geïnteresseerd in de voorlichting over het continentale loungebed. Waar is die te vinden?
Wil je de j.m. mijn allerhartelijkste welgemeende complimenten overbrengen? En wees vooral ook trots op jezelf, want zonder al dat voorlezen waren ze nog steeds een o.p.-generatie.
Dinsdag komt Pluk. De j.m. zullen toch geen kraanwagentje gaan bouwen? Het zou me niet eens meer echt verbazen.
VGVG, schrvrdzs
p.s. Heb je een rooster wie wanneer op het bed mag loungen? En willen de k&p er ook niet op?
p.p.s. Ik stuur z.s.m. een stukje brnbslkks, want dat hebben de j.m. natuurlijk dik verdiend. En voor jou doe ik er een bonbon bij, dan kun je je ook even een verwende juffer voelen, liggend op het loungebed en nippend aan een glaasje wijn.

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Voor de j.m. is alles wat moeilijk is of niet lukt een uitdaging. Ik zal even zeggen dat ze post hebben.
Ze zijn blij met je complimenten!
Het bed is 18x12x12(lxbxh) en gemaakt van populieren snoeihout.
De theedoek is écht Zweeds, van Ikea. En bellis p, klopt helemaal.
'Voor een mensenbed moet je omrekenen' roept een j.m. 'en je hebt veel theedoeken nodig' zegt een andere. Het bed staat inmiddels in het kolenhok, want het regent idtvdb. Er zitten vier j.m. in te loungen en een rooster zou handig zijn, of een groter bed!
Precies wat je zegt, waarom al die dure merkdingetjes? Ik zie dat we
mejuffrouw Muis kunnen bereiken via Lemniscaat, in Rotterdam!

Echt, brnbslkks, én een bonbon, wat boffen we toch met jou!

'Groeten terug en succes met je eigen loungebed!' roepen de j.m.
VLVG, Anna

Maaike zei

Beste Anna,

Ik heb weer bijzonder genoten van je blog. Ik lees 'm met enige regelmaat en ik vind de manier waarop je je fantasie de vrije loop laat geweldig. Ik hoop dat je hier nog lang mee doorgaat!

Unknown zei

IK ben zo'n verwende juffrouw met een Zweeds ruitjesbed en schaam me daar nu diep voor. Als excuus wil ik aanvoeren dat ik natuurlijk niet zo handig ben als de j.m. en theedoeken van Ikea heb ik ook al niet.
Ik moet wel bekennen dat ik soms echt plezier heb (ik reis wel eens met schrijverdezes terug naar Rotterdam en geniet dan echt wel) en smul dan ook nog van een (klein) zakje chps. Maar ik zal me meer openstellen voor de kleine dingen des levens. Beloofd!

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Het loungebed maakt de pennen los! Bedank de j.m. a.u.b. hartelijk voor de uitleg; ik was erg benieuwd wat die 'gratis informatie' precies zou inhouden maar ik ben bang dat het me niet gaat lukken zelf zo'n bed te maken. En mijn Ikeabed is gelukkig ook nog goed. Misschien koop ik wel een dekbedhoes met ruitjes.
Gisteren was ik bij de boekhandel en daar zag ik het boek van Mejuffrouw Muis en nog twee andere delen over haar. Beetje rare dame, maar ja, literatuur is natuurlijk ook een mooie manier om eens van een andere wereld kennis te nemen. En dan vervolgens hopelijk te besluiten dat 'Panama' gewoon thuis is. Ik hoop dat ik niet te moralistisch overkom?
Hartelijke groet van schrvrdzs

muizenoor zei

Beste Maaike,
Leuk om te horen.
Dat van 'je fantasie de vrije loop laten' snapt niemand idtvdb.

muizenoor zei

Hallo Angeline,
Wij hadden al zo'n vermoeden dat er iemand zou zijn met een écht ruitjesbed. Als de muizen bij jou in de buurt je reaktie lezen, pas dan maar op!

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Gelukkig heb je al een mooi Zweeds bed, een dekbedhoes met ruitjes lijkt de j.m. een prima oplossing.
Wat je zegt over literatuur is weer erg mooi. Van 'Panama' heeft de hele commune genoten, een grappig verhaal mét een moraal, beter kan toch niet?
Een hartelijke groet terug,
Anna

muizenoor zei

Slaap lekker iedereen!

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Had de chauffeur 'Pluk' bij zich? En jij je pasje?
Groet van schrvrdzs

Unknown zei

Bij mij in de buurt zijn geen muizen. Ik woon twee hoog in zo'n betonblok. Van muizen heb ik daar dus niets te vrezen. Hoewel de j.m. natuurlijk altijd welkom zijn!

muizenoor zei

Hoi Angeline,
Twee hoog is een lachertje. Ik zal het tegen de j.m. zeggen, heb je kaas in huis?

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Dr gn w wr! ='Plk'vrtl?
D bnbn tch hplk nt?
Ng lsbr dt?
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Plk ws nt vrtl! cht glnd b d dms vn Jgd & Jngrn!
D bbn s hls wl vrtl, mr d th wr nt!
Dddlk z?
Maar wat betekent 'lsbr dt'?
Groet, schrvrdzs

schrijverdezes zei

p.s. Dddlk moet zijn: ddlk

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Wnnr hb j 'Plk' pgstrd?
lsbr dt= ddlk z
Groet, Anna

PS; vrtl bnbns strn = strfbr!

schrijverdezes zei

Ha Anna,
lsbr dt = hlml nt ddlk z! Grg tlg!
xcs vr d bnbn, k zg gn mglkhd tt nt-vrtl.
Wt btrft Plk: r kmt n nw mt d krt.
Groet van schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
lsbr= vn 'lzn', tlg gng?
wt btrt bnbn, pr f mlk?
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Nu maar ff normaal! Ik hoorde uit betrouwbare bron dat je Pluk inmiddels hebt gekregen. Gelukkig maar. De bonbon is net zo echt als bijvoorbeeld boerenbrandnetelkaas (maar smaakt natuurlijk anders). Hij is half melk, half puur. De thee is weer een ander verhaal: die is non-vrtl.
Nou, dit lijkt me duidelijk. Ik hoop dat de j.m. Pluk leuk zullen vinden.
Hartelijke groet van schrvrdzs, lsbvrdrr & thstrdr

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Ik zag dat je in 'Villa Augustus' bent geweest. Dat is een eind uit de buurt! Of heeft iemand het skrzkj voor je meegebracht? Het lijkt mij daar heel leuk, maar weet jij toevallig of je er ook met de bus in de buurt kunt komen (als hij niet staakt tenminste)?
Die papaver udtvdb vind ik erg mooi. Misschien wil je wat zaad voor me bewaren? Dan probeer ik hem in mijn stoeptuintje te zaaien.
Hartelijke groet van schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Het skrzkj komt van de commune die idtvVA woont. Het is een grote tuin met prachtige kassen en lekker veel te eten in het restaurant. Reken maar dat de muizen daar mollig zijn.
De papaver is nog veel mooier in 't echt, en natuurlijk!
VLVG, Anna

muizenoor zei

Ha Schrijver,
De j.m. hebben even gegoogeld en zeggen dat je op CS Dort bus 4 kan nemen. Het is dan nog een minuut lopen. Veel plezier!
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Ik was even bang dat je zou denken dat ik een bibliobus bedoelde, omdat we die ook meestal bus noemen... Heel aardig van de j.m. om voor me te googelen; bedank ze hartelijk van me! Bus 4 staakt nu natuurlijk, maar als dat voorbij is hoop ik die mollige muizen idtvVA eens te gaan bezoeken.
Fijn van de papaver!
Groet van schrvrdzs