Want wat ook een ander zegt, er is kaas genoeg

maandag 19 mei 2008

Otje, botje, votje...(Ding#21b)


Nog even terug naar Ding # 21 en 'Otje' ingetikt in de Aquabrowsers van Rotterdam, Amsterdam en Limburg. Niemand in de tuin van de buren snapt iets van dit resultaat. 'Waar zijn Lodewijk en Suzie, Toep, Kwark en Arie, Boef, Herman en Heppie en Dirk?' roepen de j.m. verontwaardigd. Dirk is de kever op bladzijde 75, en ik begrijp wel dat hij niet getagd is, hoewel, 'als een beest een naam heeft, is hij iemand.' Maar waar zijn Annie M.G. Schmidt, Fiep Westendorp en Tos of de Samuel van Houtenprijs?
Nou, wie het weet mag het zeggen, zelfs de k&p taggen beter.

5 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Ah! Tjonge! Well alle mensen! By Jove, have you ever! Allemachtig!
Och...
Wie had ooit kunnen denken dat dit allemaal vertalingen zijn van het woord 'Otje'?! Ik niet. Maar kijk toch eens wat de AquaBrowser boven water brengt. Daar kunnen de k&p niet tegenop.
Naast de onmisbare bijdrage van de bibliobus aan de literaire ontwikkeling van de j.m. blijkt de bibliotheek nu ook via internet bij te dragen aan een stukje verwondering over het dagelijks bestaan. En, zoals wij weten, is verwondering de bron van alle kennis.
Overigens zijn deze woorden geen tags, maar gewoon woorden die de computer bespeurt in een of andere realtei tot het woord 'Otje', voor zover ik het begrijp. Of dat het minder vreemd maakt weet ik niet.
Ik twijfel tussen lachen en huilen...
Hartelijke groet van schrvrdzs
p.s. Ik ben benieuwd waar 'Pluk' toe zal leiden.

schrijverdezes zei

p.s. Men leze voor realtei: relatie. Te veel ge-aquabrowsd geloof ik.

westhernl zei

Als je voor Otje leest Otjé (kennelijk kan je O tjé ook aan elkaar schrijven) zijn de Engelse vertalingen in elk geval te begrijpen, maar nog steeds niet te waarderen. Ik heb het Otje-voorbeeld aan mijn contactpersoon bij de leverancier toegestuurd. Die was ook wat verbaasd en gaat navraag doen.

muizenoor zei

Hallo Informatiegebruiker,
Wat goed dat je hier werk van maakt, 'Otje' verdient beter dan wat bijeengeraapte kreten en rijmwoorden.
Bedankt, Anna en de commune

muizenoor zei

Ha Schrijver,
'Een of andere realtei', en ik denken wat dat is, iets Latijns?
Die Aquabrowser is meer een koude douche.
'Verwondering is de bron van alle kennis,' wat zeg je dat weer mooi...
Een hartelijke groet retour,
Anna