Want wat ook een ander zegt, er is kaas genoeg

donderdag 8 mei 2008

Annie M.G. Schmidt (Ding#20)


tekening: Fiep Westendorp

Vanmorgen, voor het slapengaan, heb ik het laatste hoofdstuk uit "Otje" voorgelezen aan de j.m. en ook aan alle andere bosmuizen uit de commune en wat k&p, want allemaal leefden we 41 ochtenden lang mee met het verhaal van Otje en haar temperamentvolle vader Tos die op zoek is naar een baantje als kok. En met Lodewijk en zijn nichtje Suzie, twee huismuizen die "de wijde wereld" willen ontdekken en meereizen, eerst onder een vergiet en later in een mandje. Dat leek sommige j.m. wel wat, avonturen beleven in de wijde wereld, totdat Lodewijk en Suzie op de vlucht voor een kat in het riool terechtkomen. Gelukkig loopt alles goed af en zijn Lodewijk en Suzie weer terug op zolder bij hun familie in hotel De Koperwiek dat nu van Tos en Otje is. En de tuin van de buren is zo gek nog niet. De j.m. spelen buiten en vragen aan elke mus in de oude kers of hij "Toep" heet. En bij iedere zwaluw die overscheert roepen ze: 'Daar ging Arie!' Het zal niet makkelijk worden om weer zo'n leuk boek met zulke grappige tekeningen te vinden.
Ik ga de j.m. vragen of ze brandnetels willen zoeken en dan maak ik een lekker pannetje brandnetelsoep, uit het kookboek van Otje.

P.S. Het ziet er naar uit dat ik zelf de brandnetels moet gaan plukken, de j.m. zijn in de schuur oude elpee's van de buurman aan het draaien. Ze zoeken leuke liedjes voor ding#20, en vinden Last.fm 'te duf' omdat het programma zo traag draait en er zoveel liedjes niet in staan.

7 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Wat leuk dat je weer iets geblogd (!) hebt! En nog wel over 'Otje', een boek dat ik zelf ook met veel plezier heb gelezen én voorgelezen aan mijn j.m (geen j.m.). Een hele prestatie dat je alle hoofdstukken aan de j.m. en oudere m. én aan een aantal k&p hebt voorgelezen. Is het echt al 41 dagen geleden dat je eraan begon? De tijd vliegt! Gelukkig bestaat er nóg een mooi AMGS-boek waar iedereen in de tuin van de buren vast van zal genieten, nl. "Pluk van de Petteflat'. Vraag er die aardige chauffeur van de bibliobus maar naar. Als hij het niet heeft kan ik er ook wel voor zorgen. Het is bedoeld voor iets jongere m. dan 'Otje', maar eigenlijk is het 'voor alle leeftijden'. Er komen veel dieren in voor; of daar ook muizen bij zijn weet ik niet meer, ik geloof van niet. Wel een uigestorven vogel en een meeuw met een houten poot en een kakkerlak.
Je Last.fm-playlist ziet er mooi uit. Hebben de j.m. daar nog een aandeel in gehad of is-ie helemaal van jou?
VGVG voor jou & de commune & de k&p, schrvrdzs

schrijverdezes zei

Ik bedoel natuurlijk een uitgestorven vogel.

schrijverdezes zei

Nou, ik zit wel heel erg te knoeien, sorry!! Nog een foutje: het is Petteflet i.p.v. Petteflat. Misschien vinden de j.m. het leuk om de website van AMGS te bekijken: dan moeten ze hier klikken.

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Het is langer dan 41 dagen geleden,
dat komt door al die andere leuke boeken tussendoor, maar 'Otje' bleef altijd onze favoriet. Het was een waar genoegen zo'n grappig en spannend verhaal aan de j.m. en o.m. voor te lezen, en later kwamen zelfs de k&p meeluisteren, al begrepen die natuurlijk niet alles. Wat fijn dat je weer een leestip stuurt, AMGS nog wel met een uitgestorven en een minder valide vogel, dat vinden de j.m. beslist tof, ze zullen niet kunnen wachten tot dinsdag, als de biebbus weer komt.
Wat is trouwens een 'kakkerlak'?
Last.fm is helemaal door de j.m. gedaan, gekozen uit de oude elpees van de buurman. Ik had er geen geduld voor, maar nu de speler op het blog staat doet hij het prima en is er nog meer vertier idtvdb!
VLVG terug, Anna

P.S. Ik zal de 'klik' aan de j.m. laten zien, bedankt!

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Bozbezbozzel zei dat er wel degelijk muizen voorkomen in 'Pluk van de Petteflat'. En zo is het. Er is ook een plaatje van ze, dat kun je hier alvast zien.
Groet van schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Wat een leuke tekening, nu kunnen we helemaal niet wachten totdat het dinsdag is. Als ik het de j.m. vertel gaan ze vannacht al aan de dijk staan.
Hartelijke groet, ook aan Bozbez,
Anna

schrijverdezes zei

Vertel het dan nog maar niet!