Want wat ook een ander zegt, er is kaas genoeg

dinsdag 29 april 2008

Voorleesmiddag


foto: Edgar Thissen 'Froggies'

Het is gelukt, de kikkers en padden in de tuin van de buren zijn lid geworden van de bibliobus! Ze hebben hun eigen pasje, 'dat is geen probleem,' zei de chauffeur, en hij heeft er meteen wat boeken van het lijstje opgezet.
In afwachting van wat komen zou, hadden de kikkers en padden zich vanmiddag in de vijver verzameld en de j.m. zaten op een kleedje langs de kant. Ik heb 'Kikker is een held' voorgelezen en dat viel nog niet mee! Het verhaal gaat over Kikker die na een forse overstroming eten voor zijn vrienden Eend, Varkentje en Haas gaat zoeken. Hij verdrinkt bijna in de rivier maar met de hulp van Rat komt alles weer goed.
Ik denk dat het verhaal te spannend was. De oudere k&p hadden kikkervel en de j.k. en j.p. doken af en toe onder. Bovendien kwaakten ze door het verhaal heen en daarna was de opluchting zo groot dat de hele kpcommune ging springen, nog hoger dan de rabarber, en weer neerplonste in de vijver waardoor het biebboek van Max Velthuijs nat spetterde. Dat boek staat nu te drogen in het kolenhok. Ik denk dat de kikkers en padden moeten wennen aan de leescultuur. Ondertussen draait de Kikker CD, voor wat ontspanning. En de j.m. houden een wedstrijdje hoogspringen.

2 opmerkingen:

schrijverdezes zei

In het vorige bericht stonden een paar foutjes, vandaar.

O Anna,
Wat had ik dat graag willen zien! Jullie allemaal in en om de vijver en jij aan het voorlezen. Ik had vast een beetje moeten huilen van ontroering & blijdschap. Dat zoiets kan! Hulde aan de bibliobus en de chauffeur, nog meer hulde aan jou als onverschrokken strijdster tegen de ongeletterdheid.
Het lijkt er inderdaad op dat de k&p nog wat moeten wennen aan de leescultuur. (Wat formuleer je dat trouwens prachtig.) Het is ook niet niks natuurlijk, opeens de wereld van het boek te worden ingesleurd. Ik begrijp wel dat je dan af en toe de kop in het water wilt steken óf een hoge sprong wilt maken. Ik bewonder je dat je het boek toch helemaal hebt uitgelezen!
Maar denk je dat ze het toch wel fijn hebben gevonden? Laat de j.m. als alles enigszins bezonken is dat maar eens aan hun k&p-vriendjes vragen. Ik denk dat ze het wel een beetje voorzichtig moeten doen, denk je dat ze dat kunnen? Bij zgn. 'jongeren', kan teveel aandringen op lezen wel eens averechts werken. Bij de j.m. heeft het prachtig uitgepakt, maar dat is geen garantie dat het bij de j.k. en de j.p. ook zo gaat. Misschien kunnen er ook eens een paar mee naar de bibliobus? Ik denk dat ze die chauffeur wel leuk zullen vinden.
Ik weet niet veel van k&p, daarom deze vraag: kunnen ze ook een tijdje buiten het water? Van p. weet ik haast zeker van wel, want die wonen hier ook in de tuin, en van k. denk ik het eigenlijk ook, want die zie ik er ook wel eens, maar ik weet niet hoe lang ze het volhouden. Ik vraag dit omdat ik me afvraag of ze tijdens het voorlezen niet op de kant kunnen zitten, misschien ergens in het hoge gras ofzo. Dan blijven ze misschien wat rustiger en het is ook beter voor de bibliotheekboeken en daar moeten we toch ook aan denken. Ik maak zelf collecties voor oude mensen en die laten hun boek ook wel eens in het bad vallen, maar het is natuurlijk eigenlijk niet de bedoeling.
En nog iets: ik denk dat je er naar moet streven de k&p zo snel mogelijk zelfstandig om te laten gaan met het voorlezen. Dan kunnen ze hun eigen tempo bepalen en springen en kwaken zoveel als ze willen. Maar nogmaals: fantastisch dat je hen zo op weg helpt!
Groet van schrvrdz
p.s Heb je de leesbevorderingsprinses nog op de tv gezien?
p.p.s. De vrfctlttrs zijn gelukkig weer leesbaar.

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Allereerst bedankt voor je hartverwarmende reaktie, het voorlezen aan kikkers en padden was een heel nieuwe ervaring.
Met de k&p is alles prima, ze zijn nu maar wat trots op hun heldhaftige Kikker! Vandaag waren de j.m met hun k&p-vriendjes in de regen aan het spelen. Als de zon schijnt gaat dat niet, dan droogt het velletje van de k&p uit, daarom zoeken ze beschutting of duiken in de vijver, maar in het hoge gras kunnen ze natuurlijk ook best zitten met het volgende verhaaltje.
Je hebt gelijk, ik zal niet teveel aandringen en voor de k&pcommune is het beter dat ze in hun eigen k&ptempo (voor)lezen, en tussendoor kwaken en springen.
Wat fijn trouwens dat je ook k&p in de tuin hebt, lezen ze al? De boekenprinses is vast blij met ons,
het was tenslotte jouw idee van de k&pboeken, en er is alweer een commune met een bibliotheekpasje.
Gelukkig is alles dus goed afgelopen met de kikkers en padden en ook met het biebboek. Van dat laatste was ik erg geschrokken, maar boeken mee naar bad, dat mag hier echt niet.
Groet, Anna
p.s. Zouden ze bij blogger meelezen over de wrdvrfcts?