Want wat ook een ander zegt, er is kaas genoeg

maandag 7 april 2008

Widget Wijsheid (Ding#18)


Op de valreep nog een berichtje over Ding18. Deze opdracht is zelfstandig door de j.m. uitgevoerd. Alle boeken, weliswaar geleend, werden verzameld in het oude kolenhok en de j.m. zijn gaan invoeren en plaatjes googelen. Daarna ontstond geharrewar over welk boek het beste plekje zou krijgen op de muizenplank. Iedere j.m. heeft al zo zijn of haar eigen voorkeur. Maar net toen er een oudere bosmuis wilde ingrijpen en zeggen dat de boeken dan maar op alfabet moesten, bleek de widget in al haar wijsheid in een oplossing te voorzien; De boeken op de plank worden van tijd tot tijd van volgorde gewisseld!
De lucht is weer geklaard en voor de j.m. is het nu elke keer een verrassing welk boek op '1' staat.

Alleen snapt de commune niet waarom er voor het Muizenboek van Clinge Doorenbos geen plekje in de widget is. Daarom hierboven nog een keer een afbeelding van het boek.

8 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Gisteren had ik al wel gelezen dat jouw blog was uitgekozen tot 'blog van de week', maar ik aarzelde nog een beetje over mijn reactie. Natúúrlijk is het dik verdiend en is jouw blog op afstand het beste, maar ik twijfelde of je zelf wel onverdeeld blij zou zijn met deze verkiezing. Al die aandacht terwijl je gewoon je plicht doet, wil je dat wel? Maar goed, dat moet je zelf maar zeggen (of erover zwijgen).
Maar na je prachtige & ontroerende 'posting' over de j.m. die zelfstandig met LT aan de gang zijn gegaan gelezen te hebben dacht ik (met een brok in de keel): ook als je er zelf misschien wat twijfels over hebt, dan vinden de j.m. het vast en zeker echt tof @ cool dat ze nu beroemd zijn. En dat gun ik ze van harte. Een paar maanden geleden nog generatie OP en nu al helemaal zelf op LT, ik vind het fantastisch! En naast de niet uit te vlakken rol van de bibliobus is dat natuurlijk ook voor een belangrijk deel jóuw verdienste! Want wie leest de j.m. elke ochtend voor het slapen gaan voor? Juist!
Daarom: GEFELICITEERD voor de hele commune!

Toch moet ik nu ook even een beetje onaardig zijn... Ik zag op de muizenboekenplank een paar boeken staan die volgens mij al weer ingeleverd hadden moeten zijn in de bibliobus. Heeft die aardige chauffeur je niks verteld over uitleentermijn enzo? Je kunt zelfs een boete krijgen, en hoe lossen jullie dát dan weer op? Ga morgen maar even langs als de bus weer aan de dijk komt, en bespreek het. Je kunt de uitleentermijn van de boeken dan waarschijnlijk gewoon verlengen, wat betekent dat je ze weer een tijdje mag houden. Maar op een keer moeten ze toch echt ingeleverd worden... Dat zal voor de j.m. niet makkelijk zijn. Vertel ze maar dat ze altijd weer nieuwe boeken kunnen lenen! Dat zal ze hoop ik troosten. En de oude boeken kunnen ze op LT laten staan, zodat ze er in elk geval een vrtl herinnering aan hebben.
Met groet van schrvdzs

p.s. Waarom noemen onze docenten ons 'dames', begrijp jij dat? Zowel een bosmuis als een schrijver lijken mij niet aan die omschrijving te beantwoorden. Zou het in mijn geval komen doordat ik een keer een trui gebreid heb? Maar dat kunnen mannen toch ook? Of komt het omdat zij vinden dat wij teveel kletsen? Ook dat lijkt me niet per se damesachtig.
In elk geval: ik stuur kaas, dat kan nooit kwaad lijkt me. Dan kunnen jullie een feestje houden.

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Heel erg bedankt voor je fijne reaktie, het is een 'posting' op zich!
Gisteren kwamen wij er ook achter dat ons blog gekozen was, wat een schrik! De j.m. vinden het natuurlijk mega-cool, ze zijn meteen al hun vriendjes gaan hyven en daarna van de dijk gaan rollen.
De oudere bosmuizen vinden het unaniem onzin, hun mening is dat alle blogs waaraan tijd en energie
besteed wordt blog van de week zijn.
Wij zijn zeker trots op de j.m. en vinden het niet te geloven dat ze de computerdingen zo snel leren,
bovendien hebben ze er lol in, net als in voorgelezen worden.
Maar meen je dat echt, zijn er boeken te laat? Wij kijken iedere dag in het OP naar de datum maar er was een dinsdag met slecht weer en toen is de hele commune in bed gebleven. Ik beloof dat er morgen een j.m. met de boeken naar de biebbus gaat, kunnen we die aardige chauffeur dan een stukje van de kaas aanbieden en 'sorry' zeggen? En dat we 'Otje' nog niet kwijt willen? De commune is erg gehecht geraakt aan dat boek. Wat je zegt over de widget is mooi, een vrtl herinnering aan het ontstaan van 'generatie L'.

De kaas is meer dan welkom, in de schuur staat nog een bodempje Muscadet, het wordt vast gezellig vannacht.

Groet, Anna

p.s. Nee, ik snapte het 'dames' ook niet, het klinkt grappig. Mannen met breikoeien maken ook truien en wat is een appeltaart bakken (m/v)? en bestaat teveel kletsen?

Unknown zei

Alles wat een jurylid zegt over de keuze voor het woord 'dames' kan tegen hem of haar gebruikt worden :-)

Maar het was een instinctmatige verspreking, laten we het daar maar op houden!

Van harte gefeliciteerd hoe dan ook!

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Volgens mij moesten de boeken op 31 maart weer terug naar de bibliobus. Ik hoop dat je vandaag met die aardige chauffeur hebt kunnen praten en dat je ze nog kon verlengen. Ik ga er eigenlijk vanuit dat het gelukt is. Maar op een keer moeten de boeken toch echt terug... 'Het muizenboek' heb je desijds via Marktplaats gekocht, misschien lukt dat met 'Otje' ook. Of kijk eens op www.boekwinkeltjes.nl (misschien vinden de j.m. het leuk om dat zelf te doen), daar is ook veel te vinden. Ik hoop dat het lukt want het is inderdaad een boek om vaak te lezen en ik snap dat de j.m. er geen afstand van willen doen.
Met groet van schrvrdzs
p.s. Heb je nog kaas meegenomen voor de chaufeeur?

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Het is helemaal goed gekomen met de boeken. Die aardige chauffeur begreep het wel van die regenachtige dinsdag waarop we sliepen, hij kan soms zelf amper op tijd z'n bed uitkomen. 'Otje' mochten we verlengen omdat er geen aanvragen voor zijn en de chauffeur had wat 'muizenboeken' voor de commune apart gehouden, is dat niet fijn?
Ik had de j.m. blokjes kaas met radijs meegegeven, maar ze zijn er onderweg zelf van gaan eten en toen had de chauffeur geen trek meer.
Dat is waar ook! En leuk voor de j.m. om te doen. Vannacht gaan we boeken snuffelen!
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Nu kan ik tenminste rustig gaan slapen. Ik zat er wel een beetje over in. Ik ben benieuwd welke boeken de chauffeur voor jullie had meegebracht. Die gaan de j.m. zeker ook op LT zetten? Morgen wil ik met Hyves aan de slag (nou ja wil...). Lijkt me ook meer iets voor de j.m. eigenlijk.
Groet van schrvrdzs
p.s. Dat van die kaas & radijs doet me denken aan de broodjes van Pippeloentje en aan de appels van Jip & Janneke. Ja, overal is literatuur over!

muizenoor zei

Ha Schrijver,
De chauffeur heeft 'Mejuffrouw Muis en haar heerlijke huis' en
'Drie stukjes nacht' voor ons achtergehouden. Fijn hé? En de j.m. willen de hele nacht wel computeren, maar dat mag niet.
Wat ken je toch een hoop boeken, er valt nog veel voor te lezen!
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Die boeken ken ik omdat ik ze heb voorgelezen, wel niet aan j.m., maar aan j.m. Voorlezen is misschien nog wel leuker dan zelf lezen en ik vind het jammer dat ik nu geen j.m. meer heb om aan voor te lezen. De boeken die de chauffeur voor je heeft meegebracht ken ik niet. Ik hoor graag hoe ze zijn. Wel reuze aardig van hem! Doe de kaas en radijs de volgende keer maar in een muisdichte doos, of bestaan die niet?
Groet van schrvrdzs