Want wat ook een ander zegt, er is kaas genoeg

dinsdag 20 mei 2008

Piep-show



Vanochtend lagen we net op een oor toen de oudere bosmuis die de wacht hield ons allemaal weer wakker maakte met de mededeling dat de j.p. gingen uitvliegen! De j.p. zijn niet de j.p. uit de vijver in de tuin van de buren maar de jonge pimpelmezen in het houten hokje dat in de o.k. hangt. Dit hing al dagen in de lucht, de j.p. piepten steeds luider van zonsop- tot zonsondergang en hun ouders maakten overvlieguren.
Snel thee gezet, blokjes kaas gesneden en de k&p geroepen. En zo zagen we vanaf ons op gepaste afstand neergelegde kleedje in het hoge gras de j.p. hun veilige nest verlaten. Eerst hun snoezige kopje uit het vlieggat, dan hun prachtige lijfje steeds verder. 'Toe maar!' riepen de j.m. en 'goed zo!' en 'wat knap' als er een j.p. veilig in een boom verderop landde. En dan klapten we allemaal met bewondering en enthousiasme in onze pootjes en gingen we de volgende j.p. aanmoedigen. Nadat er nog vier j.p. het nest hadden verlaten kwam een van de ouders met een wormpje in zijn snavel kijken of het hokje echt leeg was. Nog heel even hoorden we het groepje mezen in de bomen in de tuin van de buren en daarna zijn ze al snel verder gegaan.
'De wijde wereld in' zeiden de j.m. en een beetje bezorgd: 'Als ze maar oppassen voor de Betsies en Kwarks.'
Misschien, als ze opgelet hebben met het voorlezen van 'Otje' onder de o.k, gaan deze j.p. met voorkennis en niet geheel ongeletterd de wijde wereld in.
Wat een stilte nu in de tuin van de buren. De j.m zijn een foto aan het zoeken voor de 'posting' en de fenolijn aan het mailen.

En de bibliobus kwam vanmiddag. Maar 'Pluk' was uitgeleend. De aardige chauffeur had wel 'Het grote Annie M.G. Schmidt voorleesboek,' dat we mogen houden, het is afgeschreven en ook helemaal fijn, er staat een hoofdstuk uit 'Otje' in! Daarna hebben we verteld over de j.p. De chauffeur zei dat hij weleens j.k. uit had zien vliegen. Niet onze j.k. natuurlijk, maar jonge koolmezen. Er was ook een boek in de bus dat 'Mezennestje voor het raam' heet en daarin staat alles over de familie pimpelmees beschreven, met mooie foto's erbij.

Daar komt een j.m. met een foto.

11 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Gisteravond laat had ik je mooie 'posting' al gelezen, maar toen was er geen tijd om te reageren. Nu net heb ik hem nog 's gelezen en het welbekende brok dat bij jouw 'postings' wel vaker in mijn keel schiet was er weer. Wat schrijf je toch mooi en wat zie ik het toch helemaal voor me en wat stemt het toch weemoedig dat de tuin van de buren een geheime tuin is maar wat is het toch ook goed dat dat zo is want je moet je toch niet voorstellen dat er allemaal vogelaars en kikkerspotters en muizenkijkers naar de tvdb zouden komen.
Zo ontroerend als je schrijft over die snoezige kopjes en die prachtige lijfjes en hoe jullie in je pootjes klapten en hoe bezorgd de j.m. zijn. Anna, Dit Is Literatuur met een hoofdletter L. Geloof me! En dan nog waargebeurd ook, wat voor veel mensen een aanbeveling schijnt te zijn.
Jammer van Pluk, ik zal eens zien of er op ProBiblio eentje te vinden is die ik kan meegeven aan de bus. Fijn van het afgeschreven boek.
VGVG, schrvrdzs
p.s. Ik stuur weer kaas, ik was het een tijdje vergeten maar dacht er weer aan toen je over de blokjes schreef. Ik heb ook Turkse thee van het 'Multifestival', die doe ik erbij.

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Wat fijn dat je weer zo meeleeft met ons en wat er gebeurt idtvdb.
Het wás ook ontroerend om de j.p. te zien gaan, het maakte veel indruk, en heus niet alleen op de j.m. Ik was ook blij en verdrietig tegelijk, wat raar is dat toch.
Pluk, thee en kaas! Alvast bedankt!
VLVG, Anna en de commune

schrijverdezes zei

Ja Anna, zo gaat het bij echt belangrijke dingen, je bent blij en verdrietig tegelijk. En literatuur helpt ons dat onder woorden te brengen én het op anderen over te brengen. En jij bent daar heel goed in. Misschien klinkt dit een beetje stoffig, maar ik meen het wel.
Met een welgemeend qdljm (!) besluit ik.
Groet van schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Als er íemand is die de commune begrijpt en er wat moois over weet te schrijven, dan ben jij het.
En nooit stoffig, eerder wijs en grappig.
Wltrstn, Anna

schrijverdezes zei

Maar dat ik de commune begrijp, d.w.z. áls ik de commune begrijp, komt omdat jij er zó over schrijft dat het soms net lijkt of ik er bij ben. En wat ook een band geeft is dat iedereen in dtvdb van lezen lijkt te houden, want dat doe ik zelf ook. En ik hou ook van kaas.
Groet van schrvrdzs

schrijverdezes zei

Wachtwoord: xijfro
Ha Anna,
Goed nieuws: de collega's van afdeling Jeugd & jongeren waren zo vriendelijk mij een 'Pluk van de Petteflet' af te staan, d.w.z. tijdelijk. Hij zit nu in de krat voor de bibliobus en zal je hoop ik dinsdag bereiken. Opgelet: hij staat nog niet op je pasje dus dat moet je nog even aan die aardige chauffeur vragen. Er zitten ook een paar zakjes Turkse thee bij, voor onder het lezen. Is de (brnbrndntl)kaas vandaag gekomen met de TNT? Anders komt hij morgen wel.
Groet van schrvrdzs

schrijverdezes zei

Verbeeld ik het mij of is dit Pools: wojsyg?

schrijverdezes zei

pagkich
jtrqbxwz
xhuztgp
myiodeea
voztdzl
rcfrz
qlhdc
fkwdav
bejtt
cszyba
Die laatste lijkt me weer Pools. Het is verslavend, ik moet stoppen!!

schrijverdezes zei

dmhhhdro
Help!! Ik kan niet ophouden.
jgkiecm

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Héél erg goed nieuws, tof van de collega's van J&J en van jou natuurlijk! Zal ik het de j.m. vertellen of toch maar niet?
En waar heb ik het pasje gelaten?
Nee, de kaas is er nog niet, is het brnbrndntlks?! Jippie, wat lekker, ik denk dat ik zelf alvast aan de dijk ga staan!
Groet, Anna
Epuzgon en rahbashj

schrijverdezes zei

cdocohbg!
Ja, het is brnbrndntlks. Ik hoop dat ze hem bij TNT niet zelf hebben opgegeten. Ja, de dames van J&J zijn tof. Ik zou zeggen, vertel het de j.m. nog maar niet, anders gaan ze misschien toch te vroeg aan de dijk staan. En voorlopig heb je toch het grote Annie M.G.S.-boek nog.
Je kunt ze misschien wel alvast laten helpen het pasje te zoeken. Ik hoop dat het terecht komt! Anders kan die aardige chauffeur wel een nieuw pasje voor je maken, maar dan zal hij misschien wel een beetje op je mopperen.
Groet van schrvrdzs