Want wat ook een ander zegt, er is kaas genoeg

zaterdag 23 februari 2008

Het Muizenboek (Leesding)


Vandaag is er weer zoiets spannends gebeurd! Terwijl bijna de hele commune nog op een muizenoor lag, kwam de muis die op wacht stond de dijk af rennen met een grote, witte envelop. Eerst hebben we de envelop besnuffeld (hij rook niet naar kaas) en toen niemand durfde heb ik 'm open gemaakt, er stond tenslotte 'Annamuis' op.
En wat een verrassing, uit de envelop kwam 'Het Muizenboek' van Clinge Doorenbos! Het gaat over muizen uit de vorige eeuw, die drie avonturen beleven. Wij denken dat het huismuizen zijn, ze hebben nogal kleine oren en pantoffels aan.
De foto is uit het tweede verhaal als de vieze muizen in bad moeten. En dat ziet er net zo uit als bij ons op vrijdagavond, is dat niet leuk?
Vanavond gaan we het derde verhaal lezen, met z'n allen onder het oude kolenhok, ook muizen uit andere tuinen zijn welkom!
P.S. Met dank aan Schrijverdezes voor de boekentip!

20 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Anna!
Wat een leuke posting(!) en wat een mooie foto weer! Fijn dat het boek in de smaak valt, ik was een beetje bang dat het misschien toch te ouderwets zou zijn. Ik hoop dat het geen probleem is dat ik het ook in de wisselcollectie heb gedaan. Je had wel verteld dat je het op Marktplaats besteld had, maar ik had daar niet meer bij stil gestaan. Stom! Nu hebben jullie het boek straks dus 2x. Als je dat vervelend vindt kun je het mee terug geven met de bibliobus, dan komt het vanzelf weer bij ProBiblio. Als je wilt kan ik dan volgende week een ander boek met de bus meegeven, het is tenslotte mijn fout, hoewel het ook wel weer zo is dat wij in principe bij het uitzoeken van collecties geen rekening houden met 'eigen bezit' van leners, omdat dan het # van de dam is. Maar voor jou maak ik graag een uitzondering.
Anna, je schrijft beter dan Grunberg, of in elk geval minstens net zo goed! Je zou allerlei prijzen kunnen winnen. Maar ja, die worden nooit in kaas uitgekeerd, dus daar heb je misschien niet zo veel aan.
Ik heb erg moeten lachen om je bericht en geloof me, dat doe ik niet vaak.
Veel dank & veel groeten,
schrvrdzs

p.s. Ik heb vandaag zelf een saaie posting(!) over Ding #9 geschreven. Als je eens niet kunt slapen kun je hem misschien opzoeken, dan slaap je binnen de minuut. Je kunt hem misschien ook gebruiken om wat al te dolle jonge muizen mee te kalmeren.

muizenoor zei

Schrijver!
Ja, dat zal je altijd zien, je bestelt iets en het komt niet en dan...enz. Niks geen fout hoor, als wij dinsdag 9 boeken krijgen is dat prima, daar zijn we wel even zoet mee. Ik begrijp ook dat je geen rekening kan houden met 'eigen bezit', maar verder hebben wij alleen 'Griekse
mythen en sagen' uit de oude doos.
Een prijs in kaas, dat zou wat zijn! Grunberg voor beginners, kan je iets aanraden? En zit je te dollen? Maakt niet uit. Ik vind je ding#9 juist goed gedaan, jij kan zowel zakelijk als met veel humor schrijven, (andere bloggers die dit lezen haken hier af), en ja, ik moet ook lachen om jou! De reden dat ik bijna niet reageer op jouw meer serieuze stukjes is dat ik Anna ben, ik denk dat je dan meer hebt aan andere bloggers, hoewel mijn pootjes soms popelen. Ik wilde ook nog zeggen dat als ik teruglees, ik het meeste plezier beleef aan ons wederzijds geblog en aan de kaas natuurlijk.
Groetjes hoor, Anna

schrijverdezes zei

Dag Anna,
Dat was erg aardig van je. Waarom haken andere bloggers af bij zulke vriendelijk woorden denk je? Of begrijp ik het verkeerd?
Ik weet niet met welke Grunberg je het beste kunt beginnen. Misschien is hij wel te heftig voor je. Hoewel Griekse mythen en sagen ook niet mis zijn en 'Rover Rat' evenmin, of zijn jullie nog niet zover? Als de jonge muizen er maar van kunnen slapen...
Heb je ooit de poot weten te leggen op een mensenboek dat je erg beviel? (Je hebt per slot ook H.P. in de pootjes gehad, dus er zijn blijkbaar ook mogelijkheden buiten de 'bieb' om.) Als je daar iets over kunt zeggen kan ik misschien beter adviseren over Grunberg.
Ik heb nu zoveel stof tot nadenken dat ik er maar even helemaal mee stop (met dat nadenken bedoel ik). Ik weet nog een gedicht over Franse kaas, dat zoek ik morgen voor je op.
Spannende nacht toegewenst en tot blogs, schvrdzs

muizenoor zei

De muizen hebben genoten en gegild om het laatste verhaaltje, maar niet alleen om 'Rover Rat', we waren banger van de 'kabouters', wat zijn dat nou?
H.P. lag van de zomer in de tuin, vandaar. Verder ken ik alleen boeken die in de schuur belanden, zoals Pudding Tarzan, Zomerhitte, Horror Vacui, Tup en Joep,
10 Vrolijke Verhalen, en Pitty als zesde klasser.
Nu ik dit zo overlees is het een nogal raar lijstje, wat is je favoriete 'Grunberg' dan lees ik die.
Een gedicht over Franse kaas... lees ik dat echt?
Tot morgen dan!
Anna

schrijverdezes zei

Hallo Anna,
Volgens mij bestaan kabouters niet in het echt, maar alleen als beeldjes en in verhalen, al zijn er mensen die daar anders over denken. Je ziet ze wel in tuinen staan, maar blijkbaar níet in de tuin van de buren. Dan zijn het kleine mannetjes met rode mutsjes op en witte baarden, die aan het vissen of aan het schoffelen of harken zijn, maar het zijn geen levende wezens maar dingen van steen of plastic. Dus in het geheel niets om bang voor te zijn; stel de jonge muizen maar snel gerust. Doorenbos heeft ze in zijn boek gepersonifieerd, zoals dat geloof ik heet. Zelf vond ik vroeger Rover Rat het engste, omdat de kabouters mij wel vriendelijk leken. Zo zie je maar weer hoe relatief alles is.
Ik ben zelf voor Grunberg 'gevallen' door zijn boek 'Fantoompijn', al durf ik niet te zeggen of dit zijn beste boek is, in elk geval is het een van zijn beste naar mijn smaak. Ik zal morgen, als dat nog lukt, 'Het muizenboek' in jullie collectie door 'Fantoompijn' vervangen, maar dat moet je beslist níet gaan voorlezen want het zou de levensvreugde van de jonge muizen danig kunnen verstoren. Jij kunt er denk ik wel tegen, maar vrolijk is het niet, wees gewaarschuwd. Toch kun je er wel om lachen, maar het is het soort lachen van 'Toen kon het beginnen. We wisten alleen niet wat.' Bij deze zin van jou moest ik meteen aan Grunberg denken, die hem ook had kunnen schrijven.
Het gedicht komt eraan.
Dag! schrvrdzs

schrijverdezes zei

Hier is het gedicht. De dichter is Kees Stip en het staat in het boek 'Het Grote Beestenfeest'.


OP EEN MUIS

Een kleine huismuis aan de Maas
hield niet van Nederlandse kaas.
Was het geen Camembert of Brie
dan huilde hij een dag of drie
totdat zijn moeder zei: 'Mon cher,
hou op met je gecamemblèr.

muizenoor zei

Schrijver,
Wat een geweldig komisch gedicht!
We hebben er hier hard om moeten lachen, al een paar keer!
Een simpel gedichtje, dat lijkt het, maar met een groots effect.
Dat is toch een gave, als je dit kunt.
Maar wat mij ook verbaast is dat jij altijd iets paraat hebt, een
boek of een foto en nu weer een gedicht, heel fijn!
We zijn ook gerustgesteld door je
uitleg over kabouters, ratten kenden we natuurlijk al.
Leuk dat je Grunberg erbij doet,
bedankt dat je waarschuwt, ik ga
'm alleen lezen als de zon schijnt.
Groeten weer! Anna

schrijverdezes zei

Anna!
Er zijn nog een stuk of wat meer muizengedichten van Kees Stip. Als ik jou & de commune er een plezier mee doe wil ik er best af en toe een voor jullie overschrijven.
Dag, schrvrdezs

p.s. Tegen jeukende pootjes zou je misschien mentholpoeder kunnen gebruiken. Wel neus dichthouden bij het aanbrengen, anders krijg je hetzelfde als de muis uit je posting(!) van 7 februari j.l.

muizenoor zei

Ja, weet je wat mij leuk lijkt,
om een gedicht te doen als het even
tegenzit met ons Web 2.0 ding, hoe
vind je dat?
Groet, Anna

p.s. Mentholpoeder, goede tip, kijken of we dat hebben.
Hoe zou het zijn met de muis uit de posting(!)? Misschien kan ik 'm
googlen(!)..

schrijverdezes zei

Ja Anna,
Laten we dat doen.
Heb je de verkouden muis nog gevonden?

muizenoor zei

Ja, op het instruktiefilmpje van
ding#10!
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ik ben benieuwd! Dat maakt het in elk geval spannend om aan ding 10 te beginnen. Maar ik heb nog even geen tijd (eerst collecties maken, weetjewel, voor instellingen en communes).
Groeten van schrvrdzs

schrijverdezes zei

Dag Anna,
Hierboven stond iets dat ik nu heb weggehaald. Als je het gelezen hebt, ok, zo niet: ook ok. Het kwam door de emotie van 26-2, maar omdat jij 'gewoon' doorgaat, doe ik dat ook. Als je begrijpt wat ik bedoel. (Zo niet, dan zal ik proberen het uit te leggen.)
Dag, kleine-maar-dappere-Anna-met-de-scherpe-tandjes,
schrvrdzs

muizenoor zei

Hoi Schrijver,
Er was meer sprake van 'ongewoon' doorgaan gisteren en vandaag was ook geen picknick.
Het is hinken op twee gedachten.
Ik begrijp wel wat je bedoelt, denk ik, en ben blij met je reakties, al lijkt dat misschien niet zo. Sorry daarvoor,
Anna

schrijverdezes zei

Dag Anna,
Ik schreef 'gewoon' tussen '' omdat ik het niet gewoon vond, maar bijzonder, in de zin van knap, dapper, enzo.
Het is wat lastig reageren i.v.m. het opgebouwde protocol van muis & mens en omdat ik niet weet of je er nog zin in hebt. Maar dat hoor ik wel. Als ik zeg 'kaas sturen' bedoel ik niet precies kaas sturen, maar een kaas-equivalent zogezegd. Als u mij begrijpt.
Dag, schrvrdzs
p.s. Ik doe kaas in de doos. (Dit is echt een zin van AVI-1, al bestaat dat niet meer. Zoals: Daar is een doos. Die doos is voor An-na. Voor Anna Muis. In de doos zit een boek. En ook kaas. Hij komt met de bus. GRRRRRR!!!!)

muizenoor zei

Ok dan, 'kaas' van 'lsscht'!
En is de rest dan ook fictie?
En GRRRRR.. is dan GRTN of het geluid van een kabouter.
De jonge muizen vinden die nog steeds enger dan een cycloop van Homerus.
Wij laten het allemaal maar over ons heen komen!
Wltrstn! Anna

schrijverdezes zei

Anna,
'kaas' van 'lsscht'! daar begrijp ik niks van, ik bedoel wat daar staat. Het lijkt wel woordverificatie.
GRRRRRR!!!! is niet GRTN, maar een uitroep van kwaadheid, als gevolg van het woord 'bus'. Te vergelijken met de reactie van Tos op het woord 'papieren'.
Dag, ijeee

muizenoor zei

Dat van Tos begrijp ik dan weer wel!
Groetjes, Anna

Anoniem zei

Hallo,
Ik herinner mij het boeh nog van toen ik een klein meisje was. later speelde ik Rover Rat op de piano met mijn neefje; Nu heb ik zelf kindjes en ikz ou dolgraag dit boekje voorlezen aan hen. Weten jullie of hte nog gedrukt wordt? Wie is de schrijver?
vriendelijke groeten,
Floortje

Anoniem zei

Hoi, hij is nog verkrijgbaar bij Yssa.nl