Want wat ook een ander zegt, er is kaas genoeg

woensdag 3 september 2008

Hup Karel!


Dat ratten slim zijn, dat wisten we al, maar Karel, de rat uit 'Hup Karel hup' van Babette Cole is volgens ons de allerslimste. Niet op de rioolschool; Karel schrijft de letters ondersteboven en zijn sommen kloppen niet, maar na schooltijd gaat Karel rennen en zwemmen en fietsen. Hij blinkt uit in sport en mag daarom voor zijn school naar de Schoolympische Ratten-Spelen, een hele eer! Maar sommige ratten van sjieke scholen zijn jaloers en laten Karel met fiets en al in een kuil rijden. Karel blesseert zijn poot en kan niet meer meedoen. 'Wat zielig' riepen de meisjes j.m., en de jongens j.m. vonden het een gemene rattenstreek.
Dan ziet Karel op straat ratten acrobatieke kunstjes doen op hun staart. Karel krijgt een idee: hij traint zijn staart met gewichten zodat hij zijn pootje niet nodig heeft. En zo wint Karel veel medailles op de Ratten-Spelen.


Wat een inspiratie weer. Het duurt nog een hele tijd voordat er weer Olympische Spelen zijn maar toch zijn de j.m. volop in training, ze rennen met appeltjes aan hun staart ddtvdb.

Op de voorkant van het boek staat Karel met een zwaar gewicht. Op het boekenstickertje staat 'Mijnsheerenland'. Het boek is speciaal voor ons uit een ver land gekomen, misschien wel uit de R2.0 bibliotheek! Volgende week gaan we het vragen aan de chauffeur.

12 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Dit vind ik eigenlijk een betere leestip voor een grijze dag dan de vorige. Wat heb je er weer mooi over geschreven!
Geweldig dat het boek van zo ver naar jullie toe is gekomen en wat is het toch fijn dat er een bibliobus is die dat allemaal voor je regelt. Wat is een R2.0 bibliotheek? Dat klinkt interessant...
Nu het weer over sport gaat, denk er opeens weer aan dat ik je nog dat versje over Muizepiep zou sturen. Dat zal ik nu snel doen, als ik het niet weer vergeet, anders moet je er maar naar vragen.
Ik stuur morgen op het werk meteen een berichtje naar Maaike; die zal het heel leuk vinden dat je over het boek geschreven hebt.
Ik las dat de postbode er weer is dus ik stuur morgen meteen kaas voor na het sporten! Ik denk dat het deze keer blgsch brnbslkks wordt (ik bedoel niet Blgsch).
Veel sport- en leesplezier verder en groet van schrvrdzs
Vrfctwrd: yjzsujm

Aagje M zei

Hoi Anna,

Leuk om weer van je te horen. Was het een dik boek? Ratten vallen zo te lezen toch nog wel mee. Zal ik maar weer een flesje meesturen voor bij de kaas?

AagjeM
(Oxdmk)

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Die leestip voor een grijze dag vonden wij ook helemaal niks, bovendien hebben we liever een zonnetje.
De R2.0 bibliotheek is in Mijnsheerenland, het is de rattenbibliotheek waar ons boek over Karel vandaan komt.
Als je Muizepiep nog kan sturen zou ik dat leuk vinden, de eerste regels klonken veelbelovend.
Blgsch brnbslkks, dat komt goed uit, de ks gaat hier nog harder dan de j.m., erg bedankt!
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Over Muize-piep zijn we hier thuis aan het brainstormen(!), maar we komen er nog niet helemaal uit.
Ik snap het nu van de R2.0 bibliotheek. Ik vraag me af welke boeken ze daar nog meer hebben.
De kaas zal morgen wel komen. Ik hoop dat hij als vanouds zal smaken.
Zijn jullie al aan een nieuw boek begonnen, of is er geen tijd meer om te lezen vanwege het vele sporten?
VGVG, schrvrdzs
Wat denk je van dit vrfctwrd: ughke.

schrijverdezes zei

Deze is ook leuk: beyhpiy.

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Gaat het lukken met Muize-piep, ik ben benieuwd. De j.m. liggen nog te slapen, ze zijn pompaf door al dat gesport, van voorlezen kwam niets vandaag. Ik zal de j.m. zeggen dat er kaas komt, dan kunnen ze morgen rustig aan de dijk wachten op de postbode.
Groet, Anna
Het eerste vrfctwrd lijkt Blgsch en dat andere is grappig ja. Ik heb er hier geen, keurig ingelogd en zo.

muizenoor zei

Hoi Aagje,
Fijn dat je weer heelhuids terug bent!
Nee, het boek is goed te doen, zeker als je Pluk en Otje gelezen hebt.
Lekker een flesje, voor als we weer een feestje hebben!
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Het is niet helemaal gelukt, maar dit herinner ik me nog van Muizepiep:

Muizepiep wil judo leren
in een piepklein judopak.
Hij wil schaatsen, roeien, zwemmen,
staartje-zwaaien aan een tak.
Later wil hij sportmuis worden,
hij is dol op gymnastiek.
.....................
Zet hem op, Muizepiep!

Volgens mij moet er waar de puntjes staan nog een regel tussen, maar daar kan ik helaas niet meer opkomen.
Misschien is 'staartje-zwaaien aan een tak' inspirerend, of doen de j.m. dat allang?
Groet van schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Leuk, het Muizepiepgedicht, dat 'piepkleine judopak' doet het goed. De j.m. vinden het een echt Olympisch gedicht, en 'staartje zwaaien' is zeker inspirerend omdat turnen aan het hoogrek op het Olympisch programma staat.
En de blgsch brnbslkks is bezorgd, de j.m. hebben allemaal een extra broodje op.
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Vannacht in bed wist ik hem opeens weer, de regel die op de stippeltjes hoort. Ik denk dat het gedichtje nu compleet is:

Muizepiep wil judo leren
in een piepklein judopak.
Hij wil schaatsen, roeien, zwemmen,
staartje-zwaaien aan een tak.
Later wil hij sportmuis worden,
hij is dol op gymnastiek.
Zal hij ooit een wedstrijd winnen?
Zet hem op, Muizepiep!

Fijn dat er weer kaasleveranties mogelijk zijn. Ik heb ook een stuk brnkrdnks vn d mrkt voor jullie, dat wordt waarschijnlijk a.s. woensdag bezorgd.
Ik hoop dat de j.m. eens een foto kunnen maken van het staartje-zwaaien.
Groet van schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Fijn dat het gedicht nu compleet is, ik weet haast wel zeker dat Muizepiep een prijs gaat winnen, hij doet zoveel sporten!
Brnkrdnksvdmrkt, die hadden we nog niet eerder, klinkt lekker! De j.m. hebben al een discussie wie er aan de dijk gaan staan woensdag.
En een foto van het staartje zwaaien lijkt ons ook heel leuk.
Groet, Anna

Anoniem zei

Dag Anna,

Met school werken wij rond het boek hup karel hup... maar we vinden het nergens. Heb je toevallig de tekst en prenten niet op je pc staan? Je zou er ons een heel groot plezier meedoen.

Vriendelijke groet en bedankt alvast