Want wat ook een ander zegt, er is kaas genoeg

woensdag 20 augustus 2008

Leestip (voor een grijze dag)


Vandaag staat er in het o.p. een artikel dat 'Mooi grijs is niet lelijk' heet, met plaatjes van muizen erbij. Muizen in de krant, dat gebeurt niet iedere dag.
In het krantenartikel wordt een nieuw boek besproken met de titel: 'Gelukkig, ik ben een grijze muis.' Maar het boek gaat helemaal niet over muizen, het gaat over mensen die geen muizen willen zijn omdat muizen kleurloos, saai, onbeduidend en middelmatig zijn. Voor die mensen biedt het boek een gelukkige constatering; er zijn een boel grijze muizen en vooral geen zorgen, doe niet te veel moeite, maak er het beste van.
Afijn. Het boek is van Anneke Dekkers en er is een website.
Ik heb daar net even rondgesnuffeld en er zijn testen en filmpjes, dus mocht je je wat saai voelen....

5 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Ik had het ook gelezen, in een gratis krant in de trein. Toen dacht ik: die term 'grijze muis' voor een saai & middelmatig wezen klopt helemaal niet! Als ze jou eens zouden kennen! Jij bent natuurlijk geen grijze muis maar een bosmuis, maar ik denk dat het daar toch niet aan ligt en dat het leven van een grijze muis waarschijnlijk net zo interessant is. Alleen ken ik (nog) geen bloggende grijze muis.
Overigens vind ik het pleidooi van die Anneke Dekkers zo slecht nog niet: ik denk dat veel mensen inderdaad een prettiger leven zouden hebben als ze niet zo nodig bijzonder wilden zijn.
Maar de term 'grijze muis' moeten we in dit verband maar eens afschaffen! Alleen, hoe doe je dat...
Grijze groet van schrvrdzs
vrfctwrd: uiqtwge

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Precies, het is helemaal niet leuk voor de grijze muis om zo'n etiket opgeplakt te krijgen. En denk je eens in hoe nadelig het is voor de ontwikkeling van hun j.m.!
'Bijzonder willen zijn' vind ik ook een nogal raar streven, maar middelmatig genoemd worden, wie wil dat? Bijzonder of opvallend zijn levert aandacht op en ik denk dat mensen dat graag willen.
Heb je al op de site gekeken? Hoofdstuk 2, de filmpjes over de ontdekking van je 'unieke' gave,
echt indrukwekkend.
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Ik heb de filmpjes bekeken maar weet niet goed wat ik er van moet denken. Bedoel je dat 'indrukwekkend' serieus of ironisch? Als je het serieus bedoelt, kun je dan uitleggen waarom? Die mevrouw in het filmpje lijkt me gewoon aardig, maar waarom moet dat zo geanaliseerd worden? Nu denkt ze misschien voortaan als ze aan het 'babbelen' is dat ze bezig is met haar unieke gave. Zou het babbelen daar leuker op worden?
Denk je dat ze dat grijze vest expres heeft aangetrokken?
Wat betreft de grijze muis heb je helemaal gelijk, dat is natuurlijk slecht voor je zelfbeeld, als mensen je als een symbool gebruiken voor iets middelmatigs. Ze moeten zich er vooral niks van aantrekken, laten de j.m. dat op hyves nog maar eens duidelijk stellen. Verder zal ik iedereen die ik het hoor zeggen naar jouw blog verwijzen, of heb je dat liever niet?
Groet van schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Zouden de filmpjes een grap zijn? Indrukwekkend oenig.
Het grijze vest is geen toeval denk ik. Dat je met gewone dingen als fietsen, babbelen en kopjes thee drinken tot je 'unieke gave' kunt komen, wat dan 'samenspel' is, dat is dan wel weer uniek. Of toch niet want de j.m. spelen ook samen idtvdb.
De mevrouw is zeker aardig en gelukkig heeft ze gevoel voor humor. Dat laatste is volgens mij haar unieke talent; leuke filmpjes maken.
Je mag best van ons blog vertellen,
dat zullen de grijze muizen fijn vinden.
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Gelukkig dat je het ook rare filmpjes vindt. Ik was toch echt even bang dat je het serieus bedoelde. Ik vrees dat ze niet als grap bedoeld zijn, maar wie weet.
Groet van schrvrdzs
Het vrfctwrd is onleesbaar:knnkk geloof ik, even proberen. Nee, dat werkt niet, nu krijg ik cinznukk.