Want wat ook een ander zegt, er is kaas genoeg

zondag 17 augustus 2008

Ippon! (judoding)

Vrijdag las ik in het o.p. dat onze kroonprins W.A. op de Olympische Spelen in Peking heeft gezegd dat het wel wat sportiever mag met de computerende jeugd van nu. Geïnspireerd door dit krantenbericht en natuurlijk door de medaillewinnaars op de Spelen vond dit weekend het eerste officiële Olympische Bosmuizenjudotournooi plaats idtvdb. Wat een opwinding! Deelnemers op de tatami waren de j.m. die tegen elkaar streden in de klasse tot 25 gram. Het publiek bestond uit k&p, enkele toegevlogen vogels, een egel en de rest van de commune. De oudere bosmuizen hebben opgelet of alles volgens de regels verliep.
Volgens de judomoraal mag je niet opscheppen over je eigen prestaties, daarom laten we met gepaste nederigheid en vol trots een foto van de finalewinnaar zien: j.m. 08!


Ippon door wit zoals jullie zien, in de derde minuut van de wedstrijd al, sensatie idtvdb, het eerste goud is binnen! (Het zilver en brons trouwens ook).

Voor de winnende j.m. was er een volkoren crackertje met extra fenegriekkaas en voor alle verliezers ook. En voor het publiek.
Nu zijn we door al dat sportieve meedoen wel door onze kaasvoorraad heen. Morgen eens kijken of onze eigen postbode al terug is van vakantie.
Dinsdag gaan we aan de chauffeur van de bibliobus vragen of er boeken zijn met olympische muizen. Als er andere communes zijn die dit lezen en ook meedoen met olympische spelletjes; hyve de j.m.!

P.S. Onze felicitaties voor alle, maar in het bijzonder de Nederlandse judoka's in Peking met eremetaal.


Sportief afgroeten na de wedstrijd. Foto's: j.m.

7 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Wat een prachtig verhaal en wat een prachtig sportief plan was dat. Het was even geleden dat ik een brok in de keel had, maar het zit er weer als vanouds (en dat voelt eigenlijk wel fijn). En dat terwijl ik eerlijk gezegd weinig opheb met sport en van de mensen-Olympische Spelen nog niks gezien heb. Maar wat zou ik graag tussen de k&p en de toegevlogen vogels hebben gezeten om naar de judowedstrijden van de j.m. te kijken...
Fijn dat er zulke mooi foto's van zijn, nu heb ik toch een idee hoe het was.
Wat zijn de judopakjes mooi en wat passen ze goed, zelfs rond de staart! Ik heb zo'n vermoeden dat je ze zelf genaaid hebt, klopt dat?
De term 'Ippon' hoorde ik nu voor het eerst, wat betekent die precies?
Wil je j.m. 08 van harte van me feliciteren en de winnaaars van zilver en brons ook? En ook voor alle andere deelnemers mijn gelukwensen, want zoals bekend is deelnemen belangrijker dan winnen, al betwijfel ik of j.m. 08 het daar mee eens is (en dat snap ik wel).
Er ligt al een stuk fngrkks van 'Marjolein Natuurlijk' klaar, dus als ik het groene licht krijg m.b.t. de postbode komt het er meteen aan.
VGVG, schrvrdzs
p.s. Weet je nog dat helemaal in het begin van onze blogkennismaking het gedicht dat begint met 'Muizepiep wil judo leren, in een piepklein judopak, hij wil schaatsen, roeien, zwemmen, staartje zwaaien aan een tak,' ter sprake kwam?
p.p.s Ik ben benieuwd of de chauffeur een boek weet over olympische muizen, ik hoop het! Zelf kan ik er geeneen bedenken.

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Leuk dat je zo meeleeft!
Dat de judopakken zo goed passen is nog een wonder, de j.m. wilden niet stilstaan bij het inmeten. De meisjes j.m. hebben geholpen de pakken in elkaar te naaien, inderdaad passen ze prima rond de staart. Ik ben er zelf ook best wel een beetje trots op...
Meen je dat, dan heb ik goed nieuws, de Nederlandse roeiers en zeilers hebben vandaag goud en zilver gewonnen, reuze inspirerend voor de k&p.
Ippon betekent in dit geval dat de witte j.m. een worp maakte waardoor de blauwe j.m. met beide schouders op de tatami terecht kwam, meteen het einde van de partij en winst voor j.m. 08.
Ik zal je felecitaties aan de j.m. overbrengen, ze zijn zo blij, ze lopen nog steeds in hun judogi's.
Fijn dat je kaas wilt sturen, ik begon me al een beetje zorgen te maken, meedoen kost veel kaas en ik vermoed zomaar dat de meeste j.m. niet meer in de klasse tot 25 gram passen. Blgsch fngrkks nog wel, ik bericht je zo snel mogelijk over de postbode.
VLVG, Anna en de olympische j.m.
p.s. Echt, kwam er in 'Muizepiep' een judopak voor? Ik ga kijken of ik het terug kan vinden.

Maaike zei

Hallo Anna,

Door schrijverdezes werd ik geattendeerd op een vers schrijfsel van jouw hand. Met veel plezier heb ik het bericht gelezen. (Wederom) mijn complimenten! Ik ben een collega van schrijverdezes, ik werk bij het team 'Jeugd'. In mijn hoofd gingen de raderen meteen aan het draaien en uiteindelijk kwam de titel 'Hup Karel hup' bovendrijven. Maar: het gaat over een rat...Wel een hele sportieve rat, die zijn school mag vertegenwoordigen om de SCHOOLYMPISCHE RATTEN-SPELEN. Het is een erg grappig boek, geschreven door Babette Cole.
Misschien een tip voor de boekenplank?

muizenoor zei

Hoi Maaike,
Wat een verrassing dat er een schoolympisch dierenboek is, wat je over 'Hup Karel hup' vertelt klinkt grappig en de j.m. zouden het liefst nu al aan de dijk gaan staan. Dat Karel een rat is maakt niet uit, hij blijft tenslotte (verre) familie.
Zeker een prima tip voor de muizenplank, erg bedankt!
Groet udtvdb, Anna en de j.m.

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Helemaal terecht dat je trots bent op de pakken! Dat zou ik ook zijn als ik zoiets kon. Ik begrijp dat de j.m. het niet uit willen trekken (ik neem tenminste aan dat 'judogi' het pak is, ik leer dagelijks nieuwe woorden m.b.t. judo), slapen ze er ook in? En willen de andere j.m. ze ook niet eens aan? Dan zul je weer heel wat te regelen hebben... Als je als j.m. aan de beurt bent om zowel het j.p. te dragen als op het l.b. te liggen, dat moet een heerlijk moment zijn! En als dan ook de kaas nog eens niet op is...
Heb je 'Muizepiep' nog teruggevonden? Anders kan ik wel proberen het nog eens te reproduceren.
Leuk dat collega Maaike een olympisch boek gevonden heeft, al gaat het dan jammergenoeg niet over muizen. Zij las tijdens de 23dingen altijd met veel plezier jouw blog, daarom wees ik haar er vandaag op dat er weer iets te genieten viel.
VGVG, schrvrdzs
vrfctwrd: zvatz

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Ik wilde je nog bedanken dat je Maaike van ons judotournooi verteld hebt, al die collega's bij elkaar en al die kennis over boeken, ik ben erg onder de indruk. Dat ik wat later reageer komt door Muize-piep, ik kon 'm eerst niet vinden (en dat voor een bosmuis), hij stond een heel eind terug, in 'posting' 2. Wat moesten we toen nog een hoop leren! Het gedichtje ging over een RSS-fietsmuis, naar 'Muize-piep wil sportmuis worden' was je nog op zoek. De j.m. zijn al driftig aan het googelen geweest, maar slapen nu. Inderdaad in hun judogi's wat volgens de judoregels niet mag, geloof ik. Ik denk dat de j.m. om gedoe te voorkomen maar een groter l.b. moeten timmeren als het beter weer is.
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Ja, de dames van afdeling Jeugd & Jongeren weten heel veel van jeugdboeken. Dus daar kun je nog heel wat leesadvies inwinnen als je daar behoefte aan hebt.
Wat betreft het versje over Muize-piep, ik dacht dat ik dat al eens opgeschreven had, maar het was blijkbaar slechts een voornemen. Het probleem is dat ik de tekst niet meer helemaal paraat heb. Ik geloof dat ik er destijds zelf ook naar gegoogeld heb, maar dat ik het niet kon vinden. De j.m. zijn daar vast beter in, maar wat er niet staat, staat er niet natuurlijk. Het is een versje dat mijn kinderen op de kleuterschool geleerd hebben en dat is al weer lang geleden. Ik zal eens navraag doen en je in elk geval doorgeven wat we er nog van weten, want vanwege dat judopak vinden de j.m. het misschien wel leuk om het te kennen.
VGVG, schrvrdzs