Want wat ook een ander zegt, er is kaas genoeg

donderdag 18 september 2008

Een egel idtvdb


foto: j.m.

Dit zou de egel uit 'Het grote boek over de liefde' kunnen zijn, maar het is 'm niet! Want deze egel woont idtvdb. 'En hij is niet romantisch', roepen de meisjes j.m. Daar moet ik ze gelijk in geven, hij geeft geen lieve kusjes, smakt en snuift onder het eten en brengt zelden een bloemetje mee. Dat komt omdat Egel een j.e. is; hij moet nog veel leren en nog veel meer eten. En als hij dik is gaat hij winterslapen. 'Als hij vast slaapt zal hij vast ook snurken', zegt een j.m., 'en dan doen wij de hele winter geen oor meer dicht', zegt een andere.
De j.m. hebben het maar moeilijk terwijl de egel het ook niet makkelijk heeft en daarom een beschermd dier is. Dat betekent dat egels met rust gelaten moeten worden, dus 's winters niet ineens de tuin op gaan ruimen, slakkenkorrels mogen wel weg.
De j.m. komen ondertussen met een verhaal over mensen die zich op vakantie ontfermen over j.e. zonder moeder. Beslist de moeite waard.

10 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Wat een mooie foto! In dtvdb is toch altijd maar iets bijzonders te beleven. Ik vind de egel er best een beetje vervaarlijk uitzien, zijn de j.m. helemaal niet bang van hem? Dat verhaal over die mensen die een j.e. grootbrachten was inderdaad de moeite waard. Hebben de j.m. geen zin om een egelhuisje voor hem te timmeren? Op internet zijn verschillende sites te vinden waar je dat kunt leren. Ik heb ook gehoord dat egels graag onder een grote hoop bladeren hun winterslaap doen. Als dat zo is, is dat waarschijnlijk wel geluiddempend voor het snurken.
Heb je al geprobeerd om de egel voor te lezen, of denk je dat hij daar geen belangstelling voor heeft? Misschien kan hij wat bijscholing over romantische manieren krijgen...
Groet van schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
De egel moet juist niets van ons hebben! Er stonden al j.m. klaar om met hem op de foto te gaan, maar iedere keer als een j.m. in de buurt kwam liep Egel weg. Ik vermoed dat voorlezen dan ook niet werkt. Best jammer, want wat was leuker geweest dan 'Hgbodl' een keer voor te lezen aan een j.e.!
De j.m. zijn van plan om een grote hoop bladeren voor Egel te maken zodat hij lekker door kan snurken. En zo'n egelhuis is helemaal geweldig, wat zit de schoorsteen alleen op een rare plek.
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Ik heb zelf nog niet goed naar die egelhuisjes gekeken. De tip kwam van Bzbz. Die wist het ook van die bladeren. Inderdaad jammer dat je hem (of haar?) niet kunt voorlezen. Maar ja, literatuur is niet aan iedereen besteed, daar zullen we ons bij neer moeten leggen.
Groet van schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Heb je gezien dat er een egelgedicht van Ida Gerhardt op de doorkliksite staat?
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Nee, dat had ik niet gezien. Maar ik ga kijken!
Groet van schrvrdzs

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Ik heb het gedicht gelezen en de andere ook. Naast het gedicht van Ida G. vind ik ook deze regels van Buddingh' mooi:
'En ik denk: in wat voor wereld leven we, wanneer je 't haast als een genade ervaart, als er een egel in je tuin wil komen.'
Dat stekelvarken van AnnieMGS, wordt daar wel een egel mee bedoeld, wat denk jij?
Groet van schrvrdzs

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Ik zie hier misleidend vrfctwrd:
typxtumq. Want als je het doet werkt het niet.
Groet, schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Dat vroeg ik me ook af. AMGS wist veel over dieren, als zij het over een stekelvarken heeft zal ze toch geen egel bedoelen? Bovendien staan er meer Afrikaanse dieren in het gedicht. Misschien hoort het versje niet op een egelpagina thuis.
Ja, die dichtregels van Buddingh zijn mooi, en wij zijn toch ook best gelukkig met Egel.
Groet, Anna

AvA zei

Dag Anna
Jaloersmakende ontmoeting. Bijna alle egels die ik ooit zag waren tweedimensionaal. Maar in dtvdb zal wel geen snelverkeer komen?

muizenoor zei

Hoi Anne,
Dat is verdrietig. Gelukkig lopen 'onze' egels minder gevaar, alleen een beetje uitkijken voor de RVS-fiets.
Groet, Anna