Want wat ook een ander zegt, er is kaas genoeg

zaterdag 25 juli 2009

TT

In 'Plotseling ging de olifant aan' wil de olifant, net als het vuurvliegje aangaan als het donker wordt. Maar als dat lukt zijn de andere dieren in het bos daar niet zo blij mee. De olifant schijnt zo fel dat ze geen oog dicht doen, dus gaat de olifant maar weer uit. Een beetje leuk aangaan is niet voor iedereen weggelegd.


In het boek staan verder een verhaal over de zandtor die een drijvend huis timmert voor als de regen komt en over de rugstipgoudoogdaas die een hoed maakt om niet op te vallen. De mus geeft een cursus juichen aan het nijlpaard, de pad leert zich te vermannen en de vlinder honing schrokken.

Maar dan de beer. Aan de boktor vraagt hij een apparaatje om taarten te horen. Geen enkele taart is meer veilig voor hem en de andere dieren balen daar erg van. Gelukkig weet de boktor raad: hij leert de dieren hoe ze zwijgzame taarten moeten bakken, waarna de beer teleurgesteld zijn apparaatje weggooit.

De commune idtvdb beleeft veel vrolijke momenten met dit grappige boek van Toon Tellegen. De mooie tekeningen zijn gemaakt door Annemarie van Haeringen.

6 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Je beschrijft het weer prachtig en het lijkt me een erg boeiend boek en wel in het bijzonder voor de j.m. Welke zaken hebben zij zich al eigen gemaakt? Gaan ze al aan en uit? Timmeren ze al een drijvend huis voor op de vijver idtvdb?
Een wijs woord wat je daar zegt trouwens: 'Een beetje leuk aangaan is niet voor iedereen weggelegd.' Zo is het maar net en soms kun je maar beter uit blijven.
Ik maak mij een beetje zorgen over de taart die ik zometeen wil gaan maken om morgen op mijn werk mee te tracteren (kwarktaart). Zou hij hoorbaar zijn? Nou ja, eetbaar is belangrijker.
Nu zijn er al twee TT's, wat zeg ik, 3, als je die in Assen ook meerekent. (Ik zat lang geleden 's in de trein en toen zei een meisje met Drentse tongval: 'De TT kent geen reegn.' Daar heb ik nog vaak aan moetn denkn.)
Nog veel leesplezier met het boek gewenst en ik hoop dat de chauffeur dinsdag weer zoiets moois voor jullie bij zich heeft.
Groet, schrvrdzs
p.s. Bedank de j.m. a.u.b voor de prachtige verjaardagskaart die ze me stuurden. Ik kijk nu al uit naar volgend jaar!

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Jammer dat er idtvdb geen vuurvliegjes wonen die het aangaan voor kunnen doen, het lijkt de j.m. maar wat spannend. Aan de andere kant is het voor een bosmuis niet zo handig om aan te gaan in het donker, misschien is een hoed maken of timmeren een veiliger idee. Of een kwarktaart bakken! Is 'ie al klaar? Lkkr, ik krijg er hoorbare trek van!
Kan jij dat, Drents praten? De chauffeur doet soms een Amsterdamse tongval en dat maakt ons aan het lachen.
Groet, Anna
p.s. Ik zal het aan de j.m. doorgeven, ze zijn 'kwarktaart!'aan het juichen.

schrijverdezes zei

Ha Anna,
De j.m. juichen wel wat te vroeg, want déze kwarktaart gaan mijn collega's opeten. Maar als ik er nu ook eens een voor jullie maak en die opstuur, denk je dat dat zal gaan (het opsturen bedoel ik)?
Een kwarktaart (de mijne althans) wordt overigens niet gebakken maar 'opgestijfd' om het zo maar te zeggen.
Groet, schrvrdzs
p.s. Nee, ik kan niet echt Drents praten, ik kan het alleen maar een beetje nadoen.

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Nou, stuur maar snel, dik lkkr, we houden een plekje vrij voor de opgestijfde kwarktaart. Is het een taart uit het taartenboek van Annie Bell? Je collega's boffen maar.
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Hij komt eraan, in een blauw-wit gestreepte koeltas, met onderin bevroren koelelementen. Dat ging vandaag goed, dus het zal morgen ook wel lukken als de TNT een beetje haast maakt. Nee, hij is niet uit het boek van Annie Bell, het is een recept dat ik zo'n 25 jaar geleden eens van iemand gekregen heb.
De taart van vandaag is helemaal opgegaan, want er waren een heleboel collega's aanwezig.
Groet, schrvrdzs
p.s. Kwark is eigenlijk een soort piepjonge kaas, of vergis ik me nu?
'persemme'

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Alle j.m. zijn ineens verdwenen! Een taart die de tand des tijds overleeft moet wel heerlijk zijn.
Kwark is verse kaas, piepjong ja! Plattekaas heet het ook. Ik krijg steeds meer trek.
Groet, Anna