Want wat ook een ander zegt, er is kaas genoeg

vrijdag 6 februari 2009

Supermuis

Vannacht las ik in het o.p. een artikel dat 'Van touwtjespringen word je slim' heet. In het stuk vertelt Mark Mieras hoe regelmatig rondrennen het je hersencellen makkelijker maakt om nieuwe dingen te leren en onthouden. Dit alles dankzij allerlei chemische stofjes die je sportieve lichaam in ruime mate gaat produceren. Je krijgt er zelfs een gelukkig gevoel van! Nou, niks op tegen, en wat denk je, in het krantenstuk worden ook muizen genoemd!


'De Groningse onderzoekster Karin van der Borght liet drie jaar geleden zien dat sportieve muizen aanzienlijk meer nieuwe hersencellen in hun geheugencentrum hebben dan passieve muizen. Daar stond wel een behoorlijke muizeninspanning tegenover. Haar sportieve muizen renden in hun loopwiel soms twaalf kilometer in één nacht.'

Wat zei ze? Twaalf kilometer per nacht, hoeveel tuinen zijn dat? Hebben alle Groningse muizen zo'n ruim uithoudingsvermogen? De o.m. zijn al druk aan het rekenen en de j.m., die meelezen, zeggen 'supermuizen'.


Mark Mieras schreef 'Ben ik dat? Wat hersenonderzoek vertelt over onszelf'. Leerzaam! Eerst flink rennen, dan lezen.

9 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Een erg interessante 'posting'! Ik hou helemaal niet van sport, maar misschien moet ik toch maar eens wat meer gaan rennen, want een paar hersencellen erbij zouden wel welkom zijn. Ik hol wel 4x per week van de ene trein naar de andere, zou dat al een beetje helpen denk je?
12 kilometer! Ongelooflijk! Maar het zou me toch weer niks verbazen als de j.m. dat eernachts ook halen.
Groet, schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Hoeveel kilometer is het van de ene trein naar de andere? Een kwartier hollen bij een hartslag tussen de 160 tot 190 is voldoende voor een fitter hoofd, staat in het artikel. Ik denk dat je goed bezig bent! Merk je al iets?
De j.m. zijn rondjes idtvdb aan het rennen, om de vijver en de o.k. en dan een grote cirkel door de hele tuin terwijl de o.m. tot 900 tellen. Een intellektuele prestatie op zich!
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Misschien 0,10 kilometer, misschien nog minder. Twee minuten ofzo... Niks dus. En ik merk ook nog niks.
Wat ben ik blij dat je 'postings' weer terug zijn!!
Gtoet, schrvrdzs

schrijverdezes zei

Gtoet=groet

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Nou, ik ook!
Ik moest lachen om je tijd op de 100 meter, maar aan de andere kant beweeg je zo wel langer!
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Toen ik even beter ging rekenen begreep ik dat het wandeltempo was! Maar ik ren toch echt, dus óf de afstand is langer, óf de tijd is korter. Ik was vanmorgen van plan beter op te letten, maar toen had de NS ineens alles veranderd en moest ik in plaats van naar achteren naar voren rennen en was ik al blij dat ik mijn trein überhaupt kon vinden. Maar gerend heb ik!
Groet, schvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Doet de NS dat expres, de reizigers tussendoor van achteren naar voren laten rennen? Dat is goed voor de doorbloeding maar een duidelijke route zou beter zijn, gelukkig miste je je trein niet!
Groet, Anna
p.s. Nu doemt er een liedje op in m'n hoofd.

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Ik verdenk de NS er wel eens van dat ze het inderdaad expres doen. Maar dat zal toch wel niet. Dat ze je niks laten weten als de plaats van de trein opeens veranderd is, ja dat komt toch wel erg dicht bij onwil vind ik.
Aan welk liedje moest je denken? 'Heen en weer' of 'Een Nederlandse Amerikaan'? Vast een ander.
Groet, schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Sorry, ik las deze reaktie pas vandaag! Maar 'Een Nederlandse Amerikaan', dat liedje dus. En vervolgens lees je dit niet meer!
Groet, Anna
p.s. Ik weet van de railsmuizen op C.S. dat de NS soms iets omroept. Maar niemand verstaat het.