Want wat ook een ander zegt, er is kaas genoeg

dinsdag 10 februari 2009

Despereaux


Wat een spannend boek is Despereaux! Geschreven door Kate DiCamillo en een aanrader voor muis en mens.
Despereaux, de kleine, moedige kasteelmuis met de grote oren, die anders is. Hij ontdekt in de kasteelbibliotheek een groot boek over een mooie prinses en een dappere ridder. En in plaats van de letters op te eten, gaat Despereaux ze lezen. Letters, woorden, zinnen, hardop; Despereaux wordt verliefd op de liefde en valt voor Prinses Erwt. Lezen, muziek, een mensenprinsesje, dat drijft de muizengemeenschap tot wanhoop, Despereaux wordt verbannen naar de donkere kerkers waar de sluwe ratten wonen.
Het verhaal gaat verder over Chiaroscuro, een verlichte rat, Zeugje Modder, het meisje met de bloemkooloortjes en een wens, oor- en neusvijgen, verboden soep en een queeste.
Verraad, (wan)hoop en liefde, verder ga ik niets verklappen.
De bus komt zo!

12 opmerkingen:

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Allemachtig, wat klinkt dat spannend! Ook wel een beetje onbegrijpelijk, maar dat maakt alleen maar nieuwsgierig. Wat jammer dat die bus niet bij mij in de straat komt, maar ik zal proberen het boek ergens te bemachtigen, want daar wil ik meer van weten.
Groet, schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Dat moet je zeker doen, sommige hoofdstukken zijn wel eng hoor, voor een B-boek. De j.m. trokken tijdens het voorlezen soms de loungedeken over hun oren.
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Hebben ze er niet van gedroomd?
Groet, schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
'Een beetje maar', zeggen de j.m.. Ze willen natuurlijk net zo dapper zijn als Despereaux. Zelf heb ik van soep gedroomd, herinner ik me ineens.
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Van wat voor soep droomde je?
Groet, schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Van verboden knoflooksoep met waterkers.
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Door wie werd die knoflooksoep verboden? Of komt dat uit het boek?
Groet, schrvrdzs
Dit (vrfctwrd) verzin je niet: 'meneargr'!

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Ja, het komt uit 'Despereaux' en het is leuker voor jou, als je het zelf wilt gaan lezen, niet te veel te vertellen. Heb je het boek al uit de bibliotheek?
Groet, Anna
Nou!

Aagje M zei

Dames,

Als collega schrvdzs het boek wil lezen, ik heb het net in mijn handen gehad! Het kan nu niet meer voor de bus maar voor een andere collectie worden gebruikt. 't Is er in ieder geval nog.

Groet,

Aagje M (fulness; het worden nu echte woorden)

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Ik heb het nog niet gelezen, maar ik zie net hierboven dat het bij Aagje te vinden is, dus daar ga ik het vragen.
Ik was pas bij Zeeman en zag dat daar kleurplaten van Despereaux aan de muur hingen (al ingekleurd). Ik vroeg of ze er nog eentje hadden, maar ze waren op. Jammer, want de j.m. hadden vast een prijs gewonnen...
Groet, schrvrdzs

muizenoor zei

Ha Schrijver,
Zeker jammer want dat denken de j.m. ook. Mooi dat Aagje Despereaux heeft; lekker lezen met een flesje erbij!
Groet, Anna

schrijverdezes zei

Ha Anna,
Toen ik er naar vroeg had ze het al niet meer. Geen boek, geen flesje...
Groet, schrvrdzs